Prvo leto delovanja je za nami in bilo je res neverjetno leto. Če bi mi leto dni nazaj kdo pokazal današnjo sliko razvoja, mu skorajda ne bi verjel. Namen članka, ki je pred teboj, je refleksija tega, kar se je zgodilo v preteklem letu. Je demonstracija našega razvoja in deljenje naših izkušenj. In kar je skoraj najpomembneje – je motivacija zate, da se končno lotiš tistega, kar že predolgo odlašaš! V pregledu se bom osredotočil predvsem na 4 stvari:
- Kateri so bili tisti glavni dogodki, na katere sem najbolj ponosen?
- Kaj je bilo tisto, kar bi lahko izpeljal bolje?
- Katere so glavne številke delovanja GR8?
- Katere so ideje in načrti za naprej?
Največja zahvala gre pa pravzaprav tebi, bralcu tega medija. Spletna stran beleži super rast, ki ne bi bila možna brez tvoje podpore! Hvala ti še enkrat in upam, da bomo v tem letu še bolj upravičili tvoj čas, ki nam ga namenjaš!
Stvari, na katere sem bil najbolj ponosen v letu 2014
Slika: Flickr
- Postavili smo se na zemljevid.
- Postavil sem utečen sistem intervjujanja podjetnikov.
- Postavil sem utečen sistem odgovarjanja na emaile.
- Nama z Andrejem so se nam pridružili tudi drugi člani oziroma članice.
- Veliko sem naredil na optimizaciji strani (precej onsite).
- Začel sem z gostujočimi članki.
- Naredil sem relativno dober “bribe” za pobiranje emailov.
- Prenovili smo spletno stran.
Ali je GR8 posel? Trenutno ne, saj ne zadostuje enemu temeljnemu pogoju – ne prinaša denarja (vsaj ne v meri, da bi lahko od tega imeli kakršno koli resno korist – od avgusta pa do danes sem na račun svetovanj pridobil tam okoli slabega tisočaka). Smo pa po drugi strani vzpostavili ogromno poznanstev na poslovnem področju in pripravili dobre podlage za nadaljnje sodelovanje.
Intervjujanje podjetnikov je bilo definitivno nekaj najbolj časovno (in tudi drugače) zahtevnega. Potreboval sem kar nekaj časa, da sem postavil celoten sistem, od iskanja podjetnikov do pravilne medsebojne komunikacije in na koncu, do objave intervjuja.
Email management je v vsakem poslu izjemno pomemben element, v spletnem poslovanju še toliko bolj. V letu 2014 sem definitivno izboljšal produktivnost na področju email managementa. Kdaj pregledovati maile (npr. v delu dneva, ki je lahko mentalno manj naporen) in kako nanje odgovarjati. Eno izmed mojih pravil, ki se jih skušam kar najbolj držati, je ta, da v kolikor lahko odgovorim na mail v roku 1 minute, potem spišem odgovor takoj.
Ekipi GR8 sta se pridružili dve izjemni ženski. Andreja Jernejčič in Sabina Gosenca, ki sta spisali fenomenalne članke. Preberite si npr. Andrejin članek “Slovenska ustvarjalnost nategovanja ne pozna meja” ali Sabinin članek “Ker te najamem, zaupam v tvoje sposobnosti. Pa je v poslu res tako?“.
Dejstvo, da imamo zelo dobre podatke (kar se tiče SEO oz. spletne optimizacije), tiči v mojem in Andrejevem predhodnem znanju optimizacije iz drugih projektov. Poglej si npr., kaj o nas govori ahrefs.com. V kolikor ne veš, kako optimizirati svoje spletno mesto, si oglej članek Brian Deana z naslovom “On-Page SEO: Anatomy of a Perfectly Optimized Page“. V kolikor nimaš časa in hočeš najeti nekoga, da to stori zate, se obrni na Andreja, ki ti bo z veseljem pomagal.
Gostujoči članki so izjemna strategija pridobivanja povratnih povezav (oziroma linkov) in tesnejšega navezovanja z drugimi blogerji. Poglej si npr. moj izjemno bran članek na blogu Tomaža Gorca z naslovom “1 skrivnost, zaradi katere bo tvoj blog uspešnejši od 99% ostalih“.
V tujini je to vseeno sicer lažje početi kot v Sloveniji, kjer imam še vedno občutek, da hoče svoje spletne kotičke vsak obdelovati sam. Ni mi uspelo npr. objaviti gostujočega članka pri Alešu Liscu, navkljub dejstvu, da sem napisal ekstra zanimiv članek na to temo. 🙂 p.s. Nisem še obupal.
Potem ko sem razmišljal, ali napisati nekaj v smislu “kako zaslužiti na spletu”, sem se rajši odločil za drugo smer (čeprav je knjiga že več kot na pol napisana). Napisal sem e-knjigo z naslovom “110+ nepogrešljivih orodij za vodenje spletnega posla” – snamete si jo lahko na tem naslovu.
Prenova spletnega mesta se delno navezuje na samo optimizacijo. Zamenjali smo WordPress temo – iz Genesis platforme smo presedlali na ponudnika WordPress tem – Thrive Themes. Ali to pomeni, da je ta tema “boljša”? Vprašanje je seveda neumestno. Sedanja tema je primernejša za tisto, kar v tem trenutku hočem. In ti elementi so berljivost vsebin, usmerjanje pozornosti na pomembne elemente in nekatere pred-pripravljene strani (opt-in stran, thank-you page, ipd.).
Mimogrede, lastnik Thrive Themes je nihče drug kot Shane Melaugh, ki je med drugim lastnik izjemnega orodja za grajenje email liste – Hybrid Connecta.
Naj povem, da smatram berljivost vsebin za eno izmed bolj pomembnih stvari na spletnem mestu. Trenutno uporabljamo klasično pisavo Open Sans in kar je še bolj zanimivo, odločil sem se za velikost fonta, ki znaša abnormalnih 19 px (nekatere spletne strani, ki jim sledim, imajo maksimalno 16px).
Stvari, ki bi jih lahko v letu 2014 izpeljal bolje
Slika: Flickr
Precej več stvari je na mojem seznamu, za katere bi želel, da bi bile ali bolje izpeljane ali pa sploh izpeljane (se skušam znebiti moje osebnostne značilnosti perfekcionizma in uveljavljati mnenje “good enough”). Kaj je glavni krivec za to stanje? Moram reči, da kljub temu, da zveni to blazno klišejsko in neodgovorno – pomanjkanje časa. Preprosto sem imel celo kopico drugih stvari, ki so bile višje na mojem seznamu prioritet.
- Bolj sistematično objavljanje vsebin (in s tem povezano bolj redno pisanje).
- Bolj sistematično grajenje blagovne znamke na družbenih omrežjih.
- Pojavljanje na vsebinsko povezanih konferencah.
- Lahko bi se precej bolj nišno specializirali.
- Lahko bi naredil precej boljši sistem za email marketing.
- Lahko bi precej bolj sistematično ciljal na ključne besede v dolgem repu.
- Lahko bi izdal kakšen informacijski izdelek.
- Lahko bi se začel prej monetizirati.
V svoji “spletni” karieri sem napisal preko 400 takšnih in drugačnih člankov. Pisanje ti lahko samo koristi in ti ga definitivno priporočam. Mnogo blogerjev v tujini sistematično piše po 500-1000 besed na dan (brez izjeme!). Tudi sam razmišljam o tem, da bi naredil z GR8 eno “udarno akcijo” in naredil neke vrste 30 dnevni izziv pisanja objav. Kakor koli že, v letu 2014 sem za GR8 napisal precej manj kot sem na začetku želel. Upam, da mi letos uspe napisati vsaj 1 resno objavo na 14 dni.
Z družbenimi omrežji imam “ljubim-sovražim” odnos. To pomeni, da si kljub vsemu mojemu znanju ne morem čisto 100% odločiti, kako bi jih obravnaval v kontekstu posla. Le kot privesek ali kot samosvojo platformo? Banalno to npr. pomeni, če objavim nek članek, ali ga objavim izključno za Facebook publiko ali pa ga objavim na svojem blogu in samo polinkam na Facebook ter plačam npr. oglaševanje le-tega?
Gary Vaynerchuck je npr. zagovornik prve variante, sam se nahajam…hja, nekje vmes. Eden izmed glavnih razlogov, da ne pišem vsebin samo za npr. Facebook je ta, da nad njimi skorajda nimam lastništva (pravila igre se hitro spreminjajo), po drugi strani pa tako delno izgubljam Facebook publiko. Kakor koli že – za resno prisotnost na družbenih omrežjih je potreben čas in predvsem – resna strategija.
Kakor koli obrnemo zadevo – eden izmed glavnih dejavnikov uspeha v vsakem poslu je uspešno navezovanje s podobno mislečimi (naj si bodo stranke, bodoči partnerji ali pa samo idejni somišljeniki). V dobi spleta je to sicer izjemno preprosto – en klik stran in sem v kontaktu z Ivom Boscarolom in imam njegov intervju. Po drugi strani se pa ne slepi – osebni kontakt je nekaj povsem drugega kot elektronski.
Nišne pristope uporabljam predvsem v tujini, kjer si pravzaprav prisiljen (in ko si malce vešč v temu poslu, hitro ugotoviš, da je to pravzaprav izjemno pametna odločitev) v izdelavo spletnega posla, ki targetira izjemno specifično skupino ljudi (npr. lepotne kirurge v New Yorku, namesto lepotne kirurgije). Pri nas je težava v tem, da imamo relativno majhen spletni prostor. Tako sem skorajda “prisiljen”, da tekmujem s ključno besedo “marketing” in ne z besedno zvezo “marketing v Ljubljani”.
Ko govorim o boljšemu sistemu, govorim pravzaprav o bolje postavljenih sekvencah pošiljanja emailov za nove člane in več primarno avtomatiziranih sporočilih. Naj dam konkreten primer. Glen Allsopp, lastnik znanega bloga ViperChill, npr. pogosto pri svojih nišnih straneh uporablja sistem 5LP-8LP-11LP. To pomeni, da najprej pošlje 5 vsebinskih mailov, nato prodajni mail, nato 8 vsebinskih mailov, nato prodajni mail, nato 11 vsebinskih mailov in prodajni mail. 27 vnaprej pripravljenih mailov. Naša sekvenca trenutno znaše 3 pred-pripravljene maile.
To pomeni, da bi lahko pisal precej bolj targetirane članke na določeno tematiko. Npr. “zaslužek na domu, delo od doma, delo preko spleta”.
Eden izmed načinov služenja denarja preko spleta je izdelava informacijskih izdelkov (npr. eknjige, video tečaji, podcasti, membership strani ipd.). Preko informacijskih izdelkov se lahko tudi relativno hitro uveljavite kot strokovnjak na določenem področju (seveda pod pogojem, da to področje resnično obvladate in da ljudem prinašate dodano vrednost). V letu 2015 bo tak izdelek definitivno narejen.
Pri monetizaciji gre po mojem osebnem mnenju vedno za stvar osebne izbire. Ali takoj na začetku dati na spletno stran kakšne Google Adsense oglase ali partnerske ponudbe ali graditi na vsebini in kasneje ponuditi svoje izdelke. Teh scenarijev je seveda ogromno. V našem primeru sem kar nekaj časa premleval, kako in kaj glede monetizacije. Googlove oglase sem odpisal v vsakem primeru – za par evrov ne mislim spremeniti kvalitetno spletno mesto v “navlako oglasov”.
Partnerski oglasi so v Sloveniji relativno redki in po mojem osebnem mnenju razen na določenih straneh ne prinašajo omembe vrednega zaslužka. Recimo da ostanejo naslednje vrste monetizacije: plačljive storitve (poslovno svetovanje, SEO storitve, PR ipd.), oglaševanje podjetij (sponzorirani članki, sponzorirane predstavitve podjetja, bannerji (a precej manj vsiljivi, npr. kot jih ima John Lee Dumas – poglej si primer)), zapiranje določenih člankov (npr. kot imajo to Finance), informacijski izdelki.
Dokončna odločitev bo sprejeta v roku meseca dni, bo pa šlo verjetno za kombinacijo elementov. Preprosto dejstvo je namreč to, da potrebujejo kakovostne vsebine tudi kakovosten čas, da nastanejo. Kakovosten čas pa vsakega izmed nas stane. V kolikor ne bomo uspeli pridobiti par sto evrov sredstev na mesec, si tako ali tako lahko težko rečemo “spletni medij za področje marketinga”. In ja, govorim o par sto evrih za boljše počutje naših piscev. 🙂
Glavni statistični podatki GR8 za leto 2014
Slika: Flickr
Verjamem, da te še posebno zanima statistika obiska na GR8. Spodaj bom prikazal celostno sliko spletnega prometa (iz katerih virov smo ga pridobili največ), prvih 10 virov prometa, najbolj popularno vsebino. Posebej bom tudi prikazal število naših email naročnikov in število deljenih objav preko družbenih omrežij.
Promet
Pregled spletnega prometa
Kot lahko vidiš na sliki zgoraj, je obisk v prvem letu kar soliden. Obiskalo nas je malce manj kot 22.000 unikatnih obiskovalcev, kar znese v povprečju približno 1830 obiskovalcev na mesec oziroma v povprečju 61 unikatnih obiskovalcev na dan. Zame osebno pa je precej bolj pomembno, koliko časa se je povprečni obiskovalec zadržal na strani (kar 2:48 minuti) in koliko strani je v povprečju naenkrat pregledal (skoraj 5 strani!).
Top 10 virov spletnega prometa
Na prvem mestu je organski promet iz Googla (se pravi spletni promet, ki pride preko ključnih besed, ki jih obiskovalci vpisujejo v Google) in znaša slabih 32% celotnega spletnega prometa – ta odstotek je treba, kakor koli se že sliši smešno, po eni strani zmanjšati, po drugi pa dvigniti. Znižati ga je potrebno iz razloga, ker je organski promet lahko zelo varljiv (danes je, jutri ga ni) in nanj lahko vplivamo, lahko pa tudi ne. Po drugi strani pa ga je potrebno organsko dvigniti s ciljanjem na ključne besede v dolgem repu, saj bomo tako lahko na relativno poceni način prišli do dodatnega spletnega prometa.
Moj dolgoročen cilj pa je seveda ta, da precej večji del obiska ustvarim preko email marketinga. Na drugem mestu je direktni obisk spletnega mesta in (kar ni nič presenetljivo) Facebook na tretjem mestu kot najmočnejše družbeno omrežje v Sloveniji.
Najbolj popularna vsebina
“10 resnic o služenju denarja preko spleta” je t.i. “flagship article”, temeljni članek, na tej spletni strani in je v celem letu dosegel neverjetnih 7,49% celotnega obiska. Na to temo bomo letos definitivno spisali več člankov. Eden izmed glavnih razlogov, da o tem nisem rad veliko pisal, pa je to, da najrajši pišem iz osebnih izkušenj.
Skrajno neodgovorno je do bralcev pisati o temu, kako zaslužiti 10.000€ na mesec, če tega niti sam ne zaslužim. Članke na podobno tematiko bom pisal skratka le kot študije primera oziroma prikaze dobrih praks iz tujine.
Drugi najbolj brani članek “Slovenska ustvarjalnost nategovanja ne pozna meja” je napisala Andreja Jernejčič in govori o njeni osebni izkušnji, kako te lahko ponudniki dela preko spleta nategujejo.
Nato pa velik del statistike obiska (kar je povsem logično) zasedejo intervjuji slovenskih podjetnikov, ki so eden temeljev spletnega medija GR8. Najbolj bran intervju v preteklem letu je bil z Marinom Vladovićem, direktorjem portala Ceneje.si.
Naročniki na novice
V lanskem letu smo na svojo mailing listo pridobili 459 naročnikov. Je to malo ali veliko? Če ne znaš pridobivati emailov, je to relativno veliko, po drugi strani pa izjemno malo, če znaš pridobivati maile. Poznam precej manjših poslov, ki imajo 10.000+ naročnikov, poznam jih pa tudi ogromno, ki pridobivanja naročnikov sploh ne počnejo (kolosalna napaka!).
“Having said that”…meni osebno je bolj kot skupno število naročnikov pomembna njihova kvaliteta. In kvaliteta naših naročnikov je visoka – tako komuniciranje preko mailov, kot delež odpiranja email sporočil in konverzije znotraj emailov. Zapomni si – skoraj kateri koli posel lahko postaviš s številom tvojih strank, ki znaša med 1 in 100. Prav si prebral – potrebuješ le peščico zvestih strank. Yaro Starak (super tip – na njegovem blogu si lahko prebereš ogromno koristnih nasvetov) je npr. v svojem intervjuju povedal, da več kot 90% njegovih bralcev izključno prebira brezplačne vsebine na njegovem blogu in nikoli ne kupi nič od njega (pa je navkljub temu težak milijonar).
Deljenja objav preko družbenih omrežij
Slika: onlinemarketingshow.tv
Kot lahko vidiš iz spodnjih številk, je Facebook pri deljenju objav daaaaaaleč v ospredju, kar ni nič čudnega, saj gre za prevladujoče družbeno omrežje v Sloveniji. Resno pa razmišljam, da bi zaprl profile na vseh preostalih družbenih omrežjih (logika samo zato, da so, pri meni redko pije vodo).
- Facebook – 2998 deljenj
- Twitter – 88 deljenj
- Google + – 129 deljenj
5 najbolj deljenih člankov preko Facebooka
Spodaj si lahko ogledaš najbolj deljene objave preko družbenega omrežja Facebook.
- 29: Helena Grahek, kulturna podjetnica – 197 deljenj
- 40: Simon Avbar in Katja Drnovšek, poročne fotografije – 182 deljenj
- 10 resnic o služenju denarja preko spleta – 174 deljenj
- Slovenska ustvarjalnost nategovanja ne pozna meja – 162 deljenj
- 31: Deana Jezeršek, LanguageSitter – 147 deljenj
Ideje in načrti v letu 2015
Tako – pribrcala sva do konca tega članka. Eno leto za nama, drugo leto pred nama. Kaj bo prineslo? No, to bova še videla. Smernice so postavljene, okvirni cilji tudi (se pa lahko spremenijo tekom leta). V preteklem letu sem se v okviru GR8 veliko naučil, sploh preko komuniciranja in intervjujanja podjetnikov. Vsaj 3 stvari so, preko katerih se razlikujejo od ostalih:
- Imajo neizmerno osredotočenost, kaj hočejo od svojega posla.
- Vedo, da ideja sama po sebi ne pomeni nič in da je akcija tista, ki bo prinesla rezultate.
- Doslednost je ključ do uspeha. In to velja na vseh področjih, ne samo pri izgradnji posla. Če želiš dobiti želene rezultate, boš moral na tem dosledno delati.
Veliko sem se naučil tudi o samemu sebi. Da pravzaprav ne potrebujem veliko, da bi bil srečen. Da smo pogosto ujeti v mentaliteto, da potrebujemo materialne stvari (nov telefon, nov avto, nov prenosnik), da bomo končno srečni. Denar je samo majhen del sestavljanke hmm “srečnega življenja”. Obstajajo precej bolj pomembne stvari. Npr. preživljanje časa z družino, učenje stvari, ki te zanimajo, počutiti se fenomenalno, izgledati dobro in imeti “službo” v kateri res uživaš. Verjetno najbolj pomembna stvar pa je ta, da se osredotočiš na tiste prave odločitve, ki te bodo približale tvojemu srečnemu življenju.
Kako to pri meni izgleda v praksi? Tako da sem odprl svojo osebno stran, kjer se mislim precej posvetiti tematikam kot so motivacija, produktivnost, cilji, navade ipd. Tako da sem prekinil naročniško razmerje za telefon in telefoniram minimalno (predplačniško). Tako da sem odjavil televizijo. Tako da sem dodobra očistil svojo lastno garderobo (toplo priporočam, da prebereš, kako je to naredil Leo Babauta). Področji, ki jih moram v letu 2015 okrepiti, sta definitivno prehrana in telovadba – pa nisem ravno pretežek, 69 kg pri svojih 171 cm. Dejstvo je namreč, da v kolikor se počutiš bolje, se to kaže tudi na poslu.
Kaj pa GR8? Nadaljevali bomo z našo strategijo rasti spletnega medija, ki je podprta predvsem s kakovostno vsebino in s povezovanjem z našimi bralci. Definitivno bo prišlo do monetizacije. In definitivno bomo testirali nove načine posredovanja informacij (webinarji, podcasti ipd.).
Hvala ti še enkrat za tvoje zaupanje v nas in naše vsebine, mi pa obljubimo, da te tudi v prihodnje ne bomo razočarali.
Over and out.
Tilen
Comments
WOW, great article and thank you for the kind mention…I am honored!
Tilen, hvala za vse. Sem se veliko naučil od tebe! Tudi v 2015 te bom z veseljem spremljal na gr8.si in tudi na tilenmandelj.si