6: Matej Golob, TEDxLjubljana

Matej Golob

V veliko čast mi je predstaviti earlyvangelista Mateja Goloba. TED anyone? Je eden tistih, ki piše TEDxLjubljana zgodbo v Sloveniji in je zagovornik lean startup filozofije.

Matej je spreten govorec, o tem ni dvoma. In točno ve, kako odgovarjati. Po drugi strani pa je zagovornik t.i. radikalne transparentnosti, zato sem to vzel kot dober izgovor, da mi pove več, kot bi mi povedal brez tega dejstva.

Več v intervjuju.

Povzetek intervjuja

Osebna misel
Če lahko narediš bolje, moraš.

Poslovni neuspeh
Not taking balance seriously enough.

Podjetniški AHA moment
V bistvu je vse odvisno od tebe.

Trenutni posel
Svetovanje in mentoriranje lean startup ekipam.

Spletni vir
TED.com

Trenutno bere
The Purple Cow – Seth Godin

Kje ga lahko kontaktirate
Gmail

Intervju

Uvod

Živjo! Začniva s tem, kdo si in kaj počneš?

Kombinacija računalniške osnove okužene s prodajno podjetniškim virusom, s posebnim nagnenjem in teženjem za učinkovito nastopanje in izražanje. Svetujem bolj in manj internim startup ekipam, kako iz ideje priti do prodajanega izdelka ali čim prej spremeniti oziroma odnehati.
Tilen: Imaš močno prodajno ozadje, še iz časov, ko si delal v IBM. Ko gledaš danes na mlada slovenska podjetja, kje vidiš ozko grlo? Se znamo Slovenci prodajati? Koliko je močan pri nas t.i. Impostor syndrome?
Matej: Impostor syndrome je znan. Ravnokar prihajam s sestanka, kjer sem moral kolegoma v startupu, s katerim delam, jasno povedati, da mi dodajamo vrednost (oziroma to preverjamo) in zato nikakor nismo vsiljivi. Si vsiljiv, če ženski ponudiš čokolado ali otroku bonbon? V večini primerov ne. Je pa še veliko za narediti na tem področju.

Rad bi vzpodbudil pozitivno ozračje in dobro motivacijo za tale intervju, tako da te vprašujem po tem, kateri moto (načelo) ti je blizu oziroma rad živiš po njemu?

Če lahko narediš bolje, moraš.

Ali si ta moto vključil v svoj posel in na kakšen način?

bsolutno. Striving for perfection. All the time. Balance including.
Tilen: Si že slišal za:”Perfectionism is the enemy of completion.”? Povzeto iz članka 4 Simple Principles of Getting to Completion avtorja Leo Babauta. Vedno se spomnim na ta članek, ko nekdo omenja perfekcijo.
Matej: Not completing is not perfection. Always giving your best is.

Kako predan si?

Popolnoma in občasno preveč.

O čem vsi razmišljajo, pa nihče nima poguma to povedati na glas?

Da imamo in si želimo bistveno več, kot zares potrebujemo.

Kaj je tvoja strast?

TED, znanje, ideje, novo, napredek.

Ali imaš vzornika(co) in kdo je to?

Nobenega ne izpostavljam.

Poslovna pot

Splošni del

Sam sem mnenja, da je tisto, kar šteje – pot, potovanje do cilja, do uspeha. Slovenci smo sicer po značaju takšni, da ne govorimo radi o neuspehu, toda neuspeh je tisti “dežurni krivec”, da se nekaj resnično naučimo. Povej nam, kako si prebrodil ta neuspeh in kaj si se pravzaprav iz njega naučil?

Ha. Bistveno, kar sem se naučil, je ravno dejstvo, da se vedno iz tega nekaj naučimo. Zdaj ponavljam in živim tole mantro: Sometimes you’re right, sometimes you learn. 🙂
Tilen: Super misel! Smisel tega vprašanja je, da bralci občutijo na lastni koži, ko govoriš o konkretnem primeru neuspeha. Da spoznajo, da je neuspeh eden temeljnih stvari v poslu, stvar, ki žene posel naprej, stvar, ki ti omogoči učenje. Da ne gre za noben bav bav in da se ga ni potrebno sramovati.
Matej: Res je. Kje je podvprašanje? 🙂
Tilen: My bad. Vprašanje je: Kaj je bil tisti neuspeh iz katerega si se naučil, da včasih nimaš prav?
Matej: Precej primerov, ko sem pozabil, da veliko stvari temelji na predpostavkah – ki se pogosto izkažejo za napačne.

V podjetništvu imamo t.i. AHA momente. To so tisti trenutki, ko ti zažari žarnica, ko se spomniš neke ideje, ki bi bila resnično vredna realizacije. Kdaj se je tebi posvetila žarnica in si si rekel:”To je to.”.

V IBM-u, ko sem zelo kmalu ugotovil, da se pomembne stvari zgodijo zares samo, če sam prevzameš krmilo.

Katere so tri stvari, ki te v tem trenutku držijo nazaj?

Jin drži nazaj jang, jang pa jin. 🙂 Namenoma.

Kaj je tvoj trenutni navdih, ki te žene v poslu?

Da bo zaradi mene DDV čez nekaj let samo še 15%.

Ali razmišljaš dovolj velikopotezno in če ne, zakaj ne?

Že.

Zakaj pri svojih letih ne zaslužiš več?

Ker denar bolj omejuje kot omogoča.

Kaj bi o tebi rekla oseba, ki te ima najmanj rada?

Misli samo nase.

Kako meriš uspeh?

1) Notranji mir in sreča. 2) Pozitiven vpliv na ostale.

Kakšen je po tvojem mnenju najboljši način soočenja s težavnimi strankami?

Empathy full speed ahead.

Kakšen je tvoj najboljši način motivacije svojih zaposlenih?

BHAG = Big Hairy Audacious Goal.
Tilen: Če razloživa bralcem, gre v bistvu za idejo, ki je relativno podobna poslanstvu podjetja, le da gre v tem primeru precej bolj za vizionarsko videnje ciljev na daljši rok. Povej mi, če sem prav razložil in obenem mi povej en konkreten BHAG za 30Lean.
Matej: Točno tako. BHAG za 30Lean: Leta 2017 velik del slovenskih srednjih in velikih podjetij že inovira na Lean Startup način ali različico le-tega. Precej samostojno, zahvaljujoč projektom, ki so jih na začetku izvajali s 30Lean ekipami. Enako je v javnem sektorju, upravi in univerzah. Še vedno je veliko za postoriti, zanimanja je ogromno in zato 30Lean ekipa šteje že preko 250 svetovalcev in mentorjev, ki pa že več kot polovico časa delajo v tujini, od tega tretjin razvija in postavlja druge “30Lean” v EU državah. Na zahtevo Evropske Komisije smo v Evropskem parlamentu tudi predstavili model Lean Public Sector, ki pospešeno transformira že 7 držav v EU.
Tilen: Hvala za tale praktični prikaz!

Če ti za vrat že diha poraz, kaj bi naredil? Ali bi vztrajal naprej ali bi opustil posel in ponovno poizkusil od začetka?

1) Stop. 2) Assess status and options. 3) Consult. 4) Decide based on KPIs that you care about.

Kakšna je tvoja vizija glede prihodnosti?

Svetla in bolj jasna, kot to vprašanje. 🙂

Ali uživaš v tem, da si podjetnik?

Da.

Praktični del

Zakaj bi kupil tvoj izdelek/storitev?

Ker hitreje dobiš rešitev labirinta. Nižji rizik, več odločitev na podlagi podatkov.
Tilen: To je del lean startup filozofije. Ki mi je zelo blizu. O tem precej govori tudi Guy Kawasaki, o katerem sem spisal članek, namreč da je potrebno izdelek čim prej lansirati na trg in se potem učiti iz mnenj. Zanimajo me predvsem tvoji pogledi na nekatere pomanjkljivosti tega modela, ki jih omenjajo nasprotniki tega modela:

  • Poslovni angeli načeloma nočejo sodelovati pri učenju, ampak želijo financirati marketinško osredotočen posel.
  • Lean startupi bi se pravzaprav morali imenovati Learn startupi, saj imajo precej več opraviti z učenjem kot pa z ukvarjanjem s poslovnim procesom in kvalitativnim managementom.
  • Podjetja ne morejo biti startupi za vedno. Za to se imenujejo startupi. Kam se uvrsti ta filozofija, ko podjetje preide v zrelo dobo?

Matej: Poslovni Angeli želijo investirati v startup ekipe, ki lahko že dokažejo nekaj učenja. Dokazano. Da se ekipa uspešno in učinkovito uči, je potrebna disciplina, procesi in uspešen management. To ni igra. Vendar tudi ni tovarna.

Kateri je tvoj najljubši način komunikacije? Osebno, telefon, e-pošta?

E-pošta.

Mreženje je danes pomemben vidik posla. Kako si se ga lotil?

Zelo profesionalno in učinkovito. Zaradi tega tudi tole pišem danes.

Katere metode marketinga uporabljaš in katera je tista, ki ti trenutno prinese največ rezultatov?

WoM = Word of Mouth.

Kateri so tisti trendi, ki bojo v prihodnosti zaznamovali tvojo industrijo?

Trust, transparency, evidence based results.

Če bo tvoj trenutni posel propadel, kaj bo botrovalo temu?

Ne bo, bo samo pivotiral.

Kaj boš storil, če te tvoja konkurenca nenadoma vrže iz posla?

Znašel se bom v drugem poslu.

Kaj dela tvoja konkurenca bolje?

Uporablja državna in EU razpisna sredstva.

Kaj bi naredil drugače, če bi ponovno začenjal?

Začel bi tako, kot delam trenutno in bi začel učenje, iteriranje ter pivotiranje od tega trenutka dalje – vendar na začetni poziciji.

V čem se razlikuješ od svoje konkurence?

Network, visibility, speed.

Katera je tista stvar, ki bi jo moral(a) delati več in katera tista, ki bi jo moral(a) delati manj?

Offline več, delati manj.
Tilen: Potrdim tole. Po oddaji intervjuja, sva si začela pošiljati e-poštna sporočila kot po tekočem traku. In to nepovezano z intervjujem. Mreženje at it’s finest. 🙂

Ali najemaš zunanje izvajalce za tiste storitve, za katere misliš, da je škoda tvojega časa?

Ne še dovolj.
Tilen: Povej nam primer takšne storitve.
Matej: Pisarna (ogrevanje, čiščenje), parkirišče (zapornica, kartica), splet (design, hosting), prevoz … vse kar ni core.

Kaj te ohranja pokonci ob 3.00 uri zjutraj?

Nič. Mirno spim.

Koliko ur na dan/teden potrebuješ, da narediš, kar je potrebno narediti?

Obratno: prilagajam “kar je potrebno” glede na razpoložljivost.

Ali bi tvoj posel lahko preživel brez tebe?

Posel ne živi. Posel nima življenja. Samo ljudje ga imajo.

Ali se ti zdi pomembno, da spremljaš svoj denarni tok?

Da. Stvari so bolj tekoče.

Hitra runda

V zadnjem delu vprašanj, ki se tičejo tvojega posla, imam zate nekaj kratkih vprašanj. Si za to, da nam postrežeš s fenomenalnimi odgovori?

Da.

Nauči me nekaj.

1) Izberi si nekaj zanimivega, vendar tebi še neznanega. 2) Izberi si še nekoga, ki ga tudi to zanima in mu je še neznano. 3) Nauči ga. 4) To je to. Čestitam za najboljšo šolo.

Na kaj si najbolj ponosen?

Na Ajo, Tristana, Katjo in TEDxLjubljana.

Kaj je bolj pomembno? Da imaš srečo ali znanje?

Odgovornost, da delaš prave stvari z njima.

Razloži svoji 4-letni nečakinji v treh stavkih kaj počneš.

1) Skupaj razmišljamo in dobimo nekaj idej za nove stvari. 2) Nekaj časa se igramo z njimi in preizkušamo, kaj bi imeli ljudje najraje. 3) Končni izdelek damo na polico in mami ga vesela kupi.

Ali potrebuješ univerzitetno izobrazbo, da uspeš v poslu?

Nikakor.

Kaj je bil najboljši poslovni nasvet, ki si ga prejel?

Več njih, noben tako poseben, da bi izstopal. OK, morda v rani mladosti odločujoč od angleškega šefa Henry-a: JFDI = Just Fucking Do It.

Kaj je tista stvar, ki trenutno deluje v tvojem poslu?

Kriza.

Ali uporabljaš kakšen spletni vir, ki ga redno uporabljaš in bi ga rada izpostavil(a)?

Linkedin.

Kaj bereš trenutno?

The Purple Cow (aff) (vprašanja se ponavljajo?).
Tilen: Vprašanje se pojavi v prvem delu in je povzetek intervjuja.

Povej mi idejo za marketinški slogan za GR8 (nobenih skritih namenov 🙂 ).

Copy with pride :).
Tilen: Sam gledam tako na zadevo. Resnično malo je izdelkov in storitev v današnjem svetu, ki so resnično “novi”. V 95% gre za izboljšavo stvari.

Zadnje vprašanje in potem zaključiva. Če bi ti dal zdajle 500€, kaj bi naredil(a) s to vsoto?

Vprašal bi te, kaj želiš za to.

Tilen: Matej, postregel si nam z izjemnimi odgovori! Želim ti veliko uspehov s tvojimi projekti! Kliknite na povezavo za več informacij o TEDxLjubljana.

Dodaj odgovor