V veliko čast mi je predstaviti earlyvangelista Mateja Goloba. TED anyone? Je eden tistih, ki piše TEDxLjubljana zgodbo v Sloveniji in je zagovornik lean startup filozofije.
Matej je spreten govorec, o tem ni dvoma. In točno ve, kako odgovarjati. Po drugi strani pa je zagovornik t.i. radikalne transparentnosti, zato sem to vzel kot dober izgovor, da mi pove več, kot bi mi povedal brez tega dejstva.
Več v intervjuju.
Povzetek intervjuja
Osebna misel
Če lahko narediš bolje, moraš.
Poslovni neuspeh
Not taking balance seriously enough.
Podjetniški AHA moment
V bistvu je vse odvisno od tebe.
Trenutni posel
Svetovanje in mentoriranje lean startup ekipam.
Spletni vir
TED.com
Trenutno bere
The Purple Cow – Seth Godin
Kje ga lahko kontaktirate
Gmail
Intervju
Uvod
Kombinacija računalniške osnove okužene s prodajno podjetniškim virusom, s posebnim nagnenjem in teženjem za učinkovito nastopanje in izražanje. Svetujem bolj in manj internim startup ekipam, kako iz ideje priti do prodajanega izdelka ali čim prej spremeniti oziroma odnehati.
Tilen: Imaš močno prodajno ozadje, še iz časov, ko si delal v IBM. Ko gledaš danes na mlada slovenska podjetja, kje vidiš ozko grlo? Se znamo Slovenci prodajati? Koliko je močan pri nas t.i. Impostor syndrome?
Matej: Impostor syndrome je znan. Ravnokar prihajam s sestanka, kjer sem moral kolegoma v startupu, s katerim delam, jasno povedati, da mi dodajamo vrednost (oziroma to preverjamo) in zato nikakor nismo vsiljivi. Si vsiljiv, če ženski ponudiš čokolado ali otroku bonbon? V večini primerov ne. Je pa še veliko za narediti na tem področju.
Če lahko narediš bolje, moraš.
bsolutno. Striving for perfection. All the time. Balance including.
Tilen: Si že slišal za:”Perfectionism is the enemy of completion.”? Povzeto iz članka 4 Simple Principles of Getting to Completion avtorja Leo Babauta. Vedno se spomnim na ta članek, ko nekdo omenja perfekcijo.
Matej: Not completing is not perfection. Always giving your best is.
Popolnoma in občasno preveč.
Da imamo in si želimo bistveno več, kot zares potrebujemo.
TED, znanje, ideje, novo, napredek.
Nobenega ne izpostavljam.
Poslovna pot
Splošni del
Ha. Bistveno, kar sem se naučil, je ravno dejstvo, da se vedno iz tega nekaj naučimo. Zdaj ponavljam in živim tole mantro: Sometimes you’re right, sometimes you learn. 🙂
Tilen: Super misel! Smisel tega vprašanja je, da bralci občutijo na lastni koži, ko govoriš o konkretnem primeru neuspeha. Da spoznajo, da je neuspeh eden temeljnih stvari v poslu, stvar, ki žene posel naprej, stvar, ki ti omogoči učenje. Da ne gre za noben bav bav in da se ga ni potrebno sramovati.
Matej: Res je. Kje je podvprašanje? 🙂
Tilen: My bad. Vprašanje je: Kaj je bil tisti neuspeh iz katerega si se naučil, da včasih nimaš prav?
Matej: Precej primerov, ko sem pozabil, da veliko stvari temelji na predpostavkah – ki se pogosto izkažejo za napačne.
V IBM-u, ko sem zelo kmalu ugotovil, da se pomembne stvari zgodijo zares samo, če sam prevzameš krmilo.
Jin drži nazaj jang, jang pa jin. 🙂 Namenoma.
Da bo zaradi mene DDV čez nekaj let samo še 15%.
Že.
Ker denar bolj omejuje kot omogoča.
Misli samo nase.
1) Notranji mir in sreča. 2) Pozitiven vpliv na ostale.
Empathy full speed ahead.
BHAG = Big Hairy Audacious Goal.
Tilen: Če razloživa bralcem, gre v bistvu za idejo, ki je relativno podobna poslanstvu podjetja, le da gre v tem primeru precej bolj za vizionarsko videnje ciljev na daljši rok. Povej mi, če sem prav razložil in obenem mi povej en konkreten BHAG za 30Lean.
Matej: Točno tako. BHAG za 30Lean: Leta 2017 velik del slovenskih srednjih in velikih podjetij že inovira na Lean Startup način ali različico le-tega. Precej samostojno, zahvaljujoč projektom, ki so jih na začetku izvajali s 30Lean ekipami. Enako je v javnem sektorju, upravi in univerzah. Še vedno je veliko za postoriti, zanimanja je ogromno in zato 30Lean ekipa šteje že preko 250 svetovalcev in mentorjev, ki pa že več kot polovico časa delajo v tujini, od tega tretjin razvija in postavlja druge “30Lean” v EU državah. Na zahtevo Evropske Komisije smo v Evropskem parlamentu tudi predstavili model Lean Public Sector, ki pospešeno transformira že 7 držav v EU.
Tilen: Hvala za tale praktični prikaz!
1) Stop. 2) Assess status and options. 3) Consult. 4) Decide based on KPIs that you care about.
Svetla in bolj jasna, kot to vprašanje. 🙂
Da.
Praktični del
Ker hitreje dobiš rešitev labirinta. Nižji rizik, več odločitev na podlagi podatkov.
Tilen: To je del lean startup filozofije. Ki mi je zelo blizu. O tem precej govori tudi Guy Kawasaki, o katerem sem spisal članek, namreč da je potrebno izdelek čim prej lansirati na trg in se potem učiti iz mnenj. Zanimajo me predvsem tvoji pogledi na nekatere pomanjkljivosti tega modela, ki jih omenjajo nasprotniki tega modela:
- Poslovni angeli načeloma nočejo sodelovati pri učenju, ampak želijo financirati marketinško osredotočen posel.
- Lean startupi bi se pravzaprav morali imenovati Learn startupi, saj imajo precej več opraviti z učenjem kot pa z ukvarjanjem s poslovnim procesom in kvalitativnim managementom.
- Podjetja ne morejo biti startupi za vedno. Za to se imenujejo startupi. Kam se uvrsti ta filozofija, ko podjetje preide v zrelo dobo?
Matej: Poslovni Angeli želijo investirati v startup ekipe, ki lahko že dokažejo nekaj učenja. Dokazano. Da se ekipa uspešno in učinkovito uči, je potrebna disciplina, procesi in uspešen management. To ni igra. Vendar tudi ni tovarna.
E-pošta.
Zelo profesionalno in učinkovito. Zaradi tega tudi tole pišem danes.
WoM = Word of Mouth.
Trust, transparency, evidence based results.
Ne bo, bo samo pivotiral.
Znašel se bom v drugem poslu.
Uporablja državna in EU razpisna sredstva.
Začel bi tako, kot delam trenutno in bi začel učenje, iteriranje ter pivotiranje od tega trenutka dalje – vendar na začetni poziciji.
Network, visibility, speed.
Offline več, delati manj.
Tilen: Potrdim tole. Po oddaji intervjuja, sva si začela pošiljati e-poštna sporočila kot po tekočem traku. In to nepovezano z intervjujem. Mreženje at it’s finest. 🙂
Ne še dovolj.
Tilen: Povej nam primer takšne storitve.
Matej: Pisarna (ogrevanje, čiščenje), parkirišče (zapornica, kartica), splet (design, hosting), prevoz … vse kar ni core.
Nič. Mirno spim.
Obratno: prilagajam “kar je potrebno” glede na razpoložljivost.
Posel ne živi. Posel nima življenja. Samo ljudje ga imajo.
Da. Stvari so bolj tekoče.
Hitra runda
Da.
1) Izberi si nekaj zanimivega, vendar tebi še neznanega. 2) Izberi si še nekoga, ki ga tudi to zanima in mu je še neznano. 3) Nauči ga. 4) To je to. Čestitam za najboljšo šolo.
Na Ajo, Tristana, Katjo in TEDxLjubljana.
Odgovornost, da delaš prave stvari z njima.
1) Skupaj razmišljamo in dobimo nekaj idej za nove stvari. 2) Nekaj časa se igramo z njimi in preizkušamo, kaj bi imeli ljudje najraje. 3) Končni izdelek damo na polico in mami ga vesela kupi.
Nikakor.
Več njih, noben tako poseben, da bi izstopal. OK, morda v rani mladosti odločujoč od angleškega šefa Henry-a: JFDI = Just Fucking Do It.
Kriza.
The Purple Cow (aff) (vprašanja se ponavljajo?).
Tilen: Vprašanje se pojavi v prvem delu in je povzetek intervjuja.
Copy with pride :).
Tilen: Sam gledam tako na zadevo. Resnično malo je izdelkov in storitev v današnjem svetu, ki so resnično “novi”. V 95% gre za izboljšavo stvari.
Vprašal bi te, kaj želiš za to.
Tilen: Matej, postregel si nam z izjemnimi odgovori! Želim ti veliko uspehov s tvojimi projekti! Kliknite na povezavo za več informacij o TEDxLjubljana.
Dodaj odgovor