V veliko čast mi je predstaviti Iva Boscarola. Že prej sem ga cenil kot podjetnika, sedaj ko je malce odgrnil zaveso, še toliko bolj. Ali je uspešen? Neverjetne uspehe je že doživel (in jih še bo).
Uspehe, ki so nastali zaradi dolgih let trdega dela, garanja in odrekanja. Njegov poslovni mindset je izjemen. Kljub temu, da je znana osebnost, daje vedno prednost svoji ekipi.
In za vse tiste, ki živite na Luni, kdo je Ivo Boscarol. Kot bi sam razložil svoj 4 letni nečakinji:”Stric Ivo dela letala.”
Več v intervjuju.
Povzetek intervjuja
Osebna misel
Če želiš uspeti, si moraš postaviti cilje PREvisoko!
Poslovni neuspeh
Neuspehov ni, so samo izzivi za prihodnjič.
Podjetniški AHA moment
Ko sem se odločil, da bom svoj hobi – letenje – spremenil v posel.
Trenutni posel
Pipistrel je vodilni svetovni proizvajalec ultralahkih letal in jadralnih letal z motorjem.
Spletni vir
Uporabljam jih veliko, odvisno od namena.
Trenutno bere
Informacije o Mongoliji, ker se naslednji teden odpravljam tja na poslovno potovanje.
Kje ga lahko kontaktirate
Preko spletne strani www.pipistrel.si.
Intervju
Uvod
Sem Ivo Boscarol, direktor podjetja Pipistrel d.o.o. Ajdovščina, ki je trenutno vodilno svetovno podjetje na področju načrtovanja in izdelave lahkih letal.
Kaj počnem? Zmeraj kaj čimbolj norega!
Če želiš uspeti, si moraš postaviti cilje PREvisoko!
Dandanes je na svetu 7 miljard ljudi, ki si vsi želijo uspeti. Ne smeš si dopustiti, da se utopiš v povprečju. Najti moraš idejo – edinstveno, takšno ki je nima še nihče drug, odkriti tržno nišo, narediti nekaj norega, drznega – in potem pri tem vztrajati. Cilji morajo biti noro, nerealno visoki. Meni so se na začetku vsi smejali, ampak s trdim delom sem dokazal, da lahko en človek iz neke žepne ex-yu državice, za katero ni še nihče slišal, postane najboljši na svetu. Za to so seveda potrebna leta trdega dela, na začetku sem garal noč in dan in brez mojega enkratnega kolektiva mi ne bi uspelo. Ampak verjeti je treba vase in vztrajati. Največja ovira na poti k uspehu je v lastni glavi.
Samega sebe je težko ocenjevati, to bi morali vprašati moje sodelavce. Je pa res, da je moj hobi služba in služba moj hobi. V svojem delu uživam, zato tukaj preživim večino svojega časa.
Jaz lahko govorim zase, ne vem, o čem drugi razmišljajo. Jaz nikdar nisem imel težav na glas povedati kar mislim, zaradi slovenske ozkosti je to včasih sicer čudno sprejeto, ampak to je problem zaplankanih Slovencev in ne mene.
Vse, kar me ne dolgočasi.
Nimam vzornika. Imam ljudi – prijatelje, sodelavce – ki jih globoko spoštujem in cenim, ampak nikogar si ne postavljam za vzor. Mi pa zelo ugaja, če na kakšnem forumu ali v medijih preberem, da sem jaz vzor komu drugemu! (smeh).
Tilen: Ti si definitivno moj vzor. Primarno ne zaradi tvojih uspehov, ampak zaradi dejstva, da to kar delaš, delaš s strastjo in si nosilec vrednot, ki jih danes v slovenskem prostoru precej manjka.
Poslovna pot
Splošni del
Ljudje zadnjih nekaj let jamrajo o krizi. Pri nas je kriza vsak dan že zadnjih 25 let! Brez krize podjetje stagnira, kriza pa te prisili, da poiščeš skrite rezerve, da razmišljaš inovativno… Krizo je treba vzeti kot priložnost in iz nje iziti kot zmagovalec. Naš odziv na svetovno gospodarsko krizo je bil, ravno nasprotno od vseh ostalih, ki so zategovali pasove, tako da smo drastično povečali proizvodnjo in prodajo. Posledično je bilo zadnjih pet let za nas najuspešnejših v celotni zgodovini podjetja. Prodajo in prihodke povečamo vsako leto za približno 20-30%.
Tilen: Mi lahko poveš en tak primer v tvoji dolgi in bogati karieri, ko si naletel na izziv in si ga rešil na resnično kreativen način, zaradi katerega se še danes muzaš? In kaj si se pravzaprav naučil?
Ivo: Ko sem videl kakšni veliki denarji gredo za reklamo, marketing in pospeševanje prodaje, sem se odločil, da tega ne bom počel. Ukinil sem marketing in ves denar, ki naj bi šel za promocijo, namenil raje razvoju in inovativnim izdelkom. Rezultat tega je, da smo za medije tako zanimivi, da nas sami poiščejo, o nas pišejo brezplačne članke, tudi 10 stranske in več, predstavljajo naša letala, govorijo o naših uspehih, naša letala pa se vsak mesec pojavljajo na naslovnicah letalskih revij po vsem svetu.
Naučil sem se, da je najboljša naložba vase in najboljša promocija dober izdelek, ki se sam hvali in katerega rezultat je zadovoljen kupec, ki izdelek hvali dalje.
Glede na to, da sem oven in glede na to, da sem po 25 letih še vedno uspešen, mi morajo vse žarnice svetiti brez prestanka, drugače v podjetništvu ne gre.
V točno tem trenutku? Velikonočni prazniki, zamenjava avtomobilskih gum z letnimi, najbolj nazaj pa me seveda drži varnostni pas v avtomobilu.
Krasen kolektiv.
Ko sem bil sredi dvajsetih let, sem se odločil, da bom izdeloval letala – kljub temu, da je bilo v bivši Jugoslaviji alternativno letalstvo prepovedano, v bistvu sploh ni obstajalo. Prvega zmaja sem po delih na skrivaj prepeljal v Jugoslavijo. Ko sem hotel registrirati obrt, sem moral najprej doseči, da je Jugoslavija spremenila zakone in da sem sploh LAHKO začel legalno graditi letala. Kmalu sem postal prvi privatni proizvajalec ultralahkih letalnih naprav v takratni Jugoslaviji. Kasneje je Pipistrel razvil prvo dvosedežno motorno-jadralno ultralahko letalo iz kompozitnih materialov, pa prvo dvosedežno električno letalo na svetu, prvo povsem električno štirisedežno letalo sploh… Dovolj velikopotezno?
Tilen: Kaj te je odvračalo od “mainstream” letalstva?
Ivo: Hotel sem biti samostojen, neodvisen od okostenelega režima in neštetih pravil, hotel sem leteti ceneje, bolje in neodvisno, kakor in kadar bi si sam to želel.
Ker imam čisto zadosti, da udobno živim. Večino dobička podjetja vlagam v razvoj, na koncu vsakega leta pa dobiček razdelimo tudi med vse zaposlene v podjetju. Pomembno je, da so delavci pravično nagrajeni, saj jih to spodbuja, da dobro delajo in pazijo na svoje delo. Uspeh in sreča zame nista povezana z materialnimi dobrinami. Kaj je denar, vem edino, ko je treba zbrati denar za plače zaposlenih, drugače mi ne pomeni popolnoma nič. Če bi bilo po moje, bi ga že zdavnaj ukinili oziroma mu dali rok trajanja, saj bi s tem rešili veliko gorja na svetu.
Uh, kaj vse so že prerekli o meni! V Sloveniji je na žalost tako, da če si drzneš biti uspešen, si takoj lopov in hinavec in bi te bilo treba natakniti na kol. Slovenija je državica povprečnih ljudi in javnost zameri uspešnim – če si uspešen, si moral do tega prav gotovo priti tako, da si vse nakradel, kaj ne?
Sploh se ne oziram na to, kaj govorijo nevoščljivi opravljivci. Če bi malo več svoje energije vložili v delo in manj v sovražno čvekanje, bi bili tudi sami uspešni.
Po tem, kako me cenijo moji zaposleni, po tem koliko mi zaupajo stranke, po tem, da so Pipistrelovi proizvodi najboljši na svetu, da pobiramo nagrade na največjih tekmovanjih in da pri kvaliteti nimamo konkurence. V 25 letih obstoja podjetja so naše podjetje zapustili samo štirje delavci, to priča o tem, da mi kolektiv zaupa in me ceni. In v vseh teh letih nismo imeli še niti ene same nesreče, ki bi bila posledica tehnične napake letala. To je uspeh!
Kupec je zmeraj kralj. Kot povsod smo se tudi mi skozi leta soočali z nekaj zares “zateženimi” kupci, ampak nimaš kaj, treba jim je ustreči. Po navadi so tisti najbolj težavni na koncu najboljša reklama. Ker so tečni, nima nihče drug potrpljenja z njimi in če jih uspeš prepričati in jim ustreči, te potem hvalijo povsod naokrog in te kujejo v zvezde.
Tilen: Ali je kupec tudi kraljica? Predvidevam sicer, da je tvoje področje predvsem domena moških, toda bi mi znal povedati kolikšen delež tvojih letal pilotira…ženska?
Ivo: Koliko žensk kupi letalo in koliko žensk pilotira letalo, sta dve popolnoma različni stvari.
O letalu in o nakupu znotraj družine zmeraj odloča ženska (žena)! Žena ima zadnjo besedo, zato mora biti letalo lepo, dopadljivo, čisto, elegantnih linij in vizualnega designa, da navduši tudi njo. Zadnjo besedo o družinskem proračunu ima po navadi vedno žena… (smeh). Tako da je kupec vedno kraljica, pa čeprav je letalo last moškega…
Kar se tiče samih pilotk naših letal, jih je približno 10%.
Če želiš imeti inovativnost, moraš ustvariti okolje, ki inovativnost spodbuja. Inovativnost v Pipistrelu nagrajujemo s sistemom »Ideja meseca«. Zaželeno je, da vsi zaposleni, pa naj gre za raziskovalce, razvojnike, kontrolorje kakovosti, delavce v proizvodnji, skladiščnike, mehanike, testne pilote, zaposlene v upravi – vseh skupaj je že okoli 85 – predlagajo inovacije, s katerimi bi kakorkoli pripomogli k izboljšavi delovnega procesa. Vsako, še tako noro inovacijo podjetje odkupi za 10 evrov. Najboljša ideja meseca je vredna 500 evrov, avtor najbolj inovativne ideje leta pa prejme 5000 evrov. Na ta način pripravimo zaposlene do tega, da razmišljajo pri tem, ko delajo.
Kriza in poraz mi diha za vrat vsak dan, ampak to je v poslu nuja, nekaj vsakdanjega. Brez krize in izzivov ni napredka. Vsak dan znova se moram boriti in vztrajati.
Podjetje Pipistrel je ta trenutek vodilni svetovni proizvajalec visokotehnoloških ultralahkih letal in jadralnih letal s pomožnim motorjem. Naša vizija je ohraniti ta vodilni položaj in si pridobiti tudi podoben vodilni položaj na področju razvoja alternativnih pogonskih letalskih virov in okolju prijaznih letalskih pogonov ter postati mednarodno priznan letalski razvojni in raziskovalni inštitut. S širitvijo na proizvodnjo obnovljivih energetskih virov si želimo postati manj ranljivi.
Moja služba je moj hobi in hobi služba.
Praktični del
Razlogi, zakaj ljudje kupujejo Pipistrelova letala, so zelo različni. Kupci so vsi od čisto preprostih ljudi, ki si zaželijo nov hobi, preko avanturistov kot je Matevž Lenarčič, pa vse do bogatašev ki hočejo novo luksuzno igračko. Naše stranke so podjetja, ki se ukvarjajo s fotografijo iz zraka, letalski klubi in šole, pa vse do naročnikov za posebne namene, kot so vojska ali različne organizacije. Naša letala so namreč izredno tiha, zato jih uporabljajo na primer v narodnem parku v Keniji za nadzor divjih lovcev, Avstralski Greenpeace pa ima eno za nadzor kitov ob obali. Ker letala niso narejena iz kovine, so skoraj nevidna na radarju, zato jih uporablja vojska za izvidniške naloge, ZDA jih imajo za nadzor mehiške meje in preprečevanje tihotapljenja drog itd.
Moj posel zahteva vse troje in to po navadi naenkrat. Sploh ni tako redek primer, da me najdete v moji pisarni za mizo s trenutno stranko, s telefonom na ušesu in na mizi s prenosnikom, kjer je odprta elektronska pošta.
Imamo zastopniško mrežo v približno 60 državah po vsem svetu. V vsaki državi imam generalnega zastopnika in več regijskih promotorjev, katerim prepustim marketing, promocijo, udeležbo na različnih sejmih in letalskih mitingih in posledično tudi mreženje znotraj območij oziroma države, za katero so odgovorni.
Naši izdelki se prodajajo sami. Metoda marketinga, ki je od vseh vredna največ, je dobra beseda obstoječih kupcev. Če so ljudje zadovoljni z izdelki, potem to napišejo na Facebooku, na forumih, se pogovarjajo med sabo… danes v dobi Interneta je eno takšno mnenje v 24ih urah lahko razširjeno po vsem svetu.
Kot že rečeno, predvsem širitev na področje obnovljivih energetskih virov. Prihodnost vidim v letalih, ki ne bodo onesnaževala okolja – kot so na primer električna letala ali letala na pogon vodikovih gorivnih celih, katerih edini stranski proizvod bo voda.
Moje napačne odločitve.
Tilen: Če te lahko malce špiknem, kdo je večja blagovna znamka, ti ali Pipistrel? Sprašujem pa, in to je le moj trenuten brainstorming, ker sam vidim trenutno edino možno konkurenco pravzaprav znotraj samega Pipistrela. Se pravi, da nek tvoj zaposleni naredi svojo verzijo Pipistrela. Ali bi takšno podjetje uspevalo brez imena Ivo Boscarol?
Ivo: Prvo kot prvo, noben zaposlen nima klavzule o nerazkrivanju. Svojim zaposlenim zaupam.
Če bi jaz šel stran od Pipistrela ali če bi nek zaposleni naredil svojo blagovno znamko, bi verjetno preživeli oboji. Pipistrel je seveda dovolj veliko ime v svetovnem merilu, ime Ivo Boscarol je pa tudi že blagovna znamka, tako da sem prepričan, da bi bila prihodnost za oba.
Upam, da si ne bom dovolil zaspati, da bi se to zgodilo. Če pa se vseeno zgodi, jim ne bo lahka, ker jim bom vrnil stotero.
Mogoče bo to zvenelo puhloglavo, ampak – nič. Imamo sicer zelo majhno tržno nišo, ampak na tem področju si upam trditi, da smo najboljši na svetu.
Nič.
Naš uspeh nam je omogočila naša inovativna politika glede načrtovanja in gradnje, tako imenovana “filozofija jadralnih letal”, po kateri načrtujemo vsa svoja letala. Letalo mora imeti aerodinamično čiste linije, malo upora in veliko vzgona, tako da lahko leti tudi brez motorja. To ima kot rezultat tako nizek upor, da letalo porabi mnogo manj goriva kot vsa druga primerljiva letala, in s tem posledično seveda proizvaja tudi manj hrupa, manj emisij CO2 ter manj onesnažuje okolje. Končni izdelek je letalo, ki je preprosto boljše od konkurence.
Moral bi se več sprostiti, si vzeti več časa zase in za družino ter se manj sekirati!
Ne bi rekel, da sodelujem s kooperanti zato, ker je “škoda mojega časa” – zunanje sodelavce najemamo na področjih, kjer visoko specializirani strokovnjaki lahko izdelajo določene proizvode ali kose letalske opreme bolje, hitreje in ceneje kot Pipistrel – pa čeprav bi jih bili sposobni izdelati tudi sami, ampak morda počasneje ali za višjo celo. Vse to je del t.i. “lean production” filozofije.
Komunikacija z zastopnikom iz Avstralije (smeh).
Uh, teden ima po navadi veliko premalo ur, da bi lahko naredi vse, kar bi moral!
Seveda!
Seveda! Zelo!
Hitra runda
Seveda!
Da uspeš, potrebuješ 5 stvari:
- Tržno nišo (do sedaj nezapolnjeno) oziroma lastno tržišče
- Lasten visokotehnološki in inovativen produkt ali storitev, ki to tržno nišo zapolni
- Lasten razvoj
- Priden in motiviran kolektiv, ki ta produkt skrbno in natančno izdela
- Lastno blagovno znamko.
V 25-ih letih nismo nikoli poslovali z izgubo in vsako sleherno leto je bilo uspešnejše od prejšnjega.
Imeti je treba vsaj malo obojega, predvsem pa trdo delo.
Ne rabim ji razlagati, ker ve o meni več kot jaz sam in pozna vsa letala po imenu.
Tilen: To vprašanje je v današnjem času mišljeno predvsem v kontekstu preprostosti. V kolikor namreč ne znaš preprosto razložiti kaj delaš, tvoje stranke tvojega izdelka ali storitve ne bodo kupile.
Ivo: To lahko povem v štirih besedah, ne potrebujem treh stavkov: Stric Ivo dela letala.
Jaz je nimam. Nikoli nisem dokončal fakultete.
Varčuj, ko imaš denar, ko ga nimaš več, je že prepozno. Ta nasvet mi je dal moj oče.
Motivacija.
To je bilo že vprašanje št. 5. Ponavljate se!
Šesto vprašanje. Zdaj se pa že RES ponavljate. S tem, da dolgočasite svoje stranke, prav gotovo ne boste dosegli uspeha v poslu.
Tilen: (op.p. Potem ko sem bil nahruljen kot srednješolec, sem spoznal napako v mojemu izvajanju intervjujev in sem nemudoma zbrisal nekaj korakov v postopku izvajanja intervjuja, da se le ti ne ponavljajo. Leason learned!) 🙂
Žal se z vašo spletno stranjo še nisem srečal do sedaj, na to vprašanje bom lahko odgovoril ko se podrobneje seznanim z njo.
Dal bi ti jih nazaj in ti rekel, da jih raje vloži v razvoj svojega posla.
Tilen: Ivo, postregel si nam z izjemnimi odgovori in vem da so bralci GR8 odnesli veliko koristnih informacij. Želim ti veliko uspehov s tvojimi projekti!
Dodaj odgovor