61: Darinka Pavlič Kamien, Kamien komunikacije

Darinka Pavlič Kamien

Darinka Pavlič Kamien je podjetnica, lastnica družbe za odličnost komuniciranja Kamien komunikacije.

Njen življenjepis je resnično impresiven. Med drugim je:

  • predstavnica humanitarnega zavoda Pod strehco, ki je ustanovitelj ljudske kuhinje v Ljubljani,
  • predsednica Lions kluba Ljubljana
  • bila vodja oglaševalske agencije S Team Bates Saatchi & Saatchi,
  • bila vodja kabineta predsednika zbornice in ustanoviteljica službe za komuniciranje pri Gospodarski zbornici Slovenije
  • bila vodja Službe za odnose z javnostmi v Telekomu Slovenije.

Njena misel:

Tisti, ki še ni doživel poraza, še ni šel skozi pravi posel.

Več v intervjuju.

Povzetek intervjuja

Osebna misel
Sledim misli Johna W. Gardnerja, ki pravi »komunikacija je najbolj vsestranski instrument vodenja«.

Poslovni neuspeh
Tisti, ki ga ni doživel, še ni šel skozi pravi posel. Neuspeh je del uspeha, če se iz njega nekaj naučiš. Celo znotraj uspešnih projektov podjetniki včasih doživimo zdrs, pojavijo se napake, nepredvidene ovire, ki jih ni moč brez vpliva na celoto odpraviti. Ne sramotimo se zaradi neuspeha, sramota pa je , če te izkušnje ne upoštevamo v naslednjih projektih.

Trenutni posel
Kamien Komunikacije – odnosi z javnostmi

Spletni vir, ki ga uporabljaš vsak dan
Sem informacijski frik, zato berem precej spletnih slovenski in nekaj tujih časopisov, STA, hrvaški Jutarnji list, preko Googla pa dostopam do različnih poslovnih informacij.

Katero knjigo bi mi priporočila v branje?
Jim Collins, Good to Great, ker nas povprečje ubija.

Kje te lahko kontaktirajo?
Kamien.komunikacije@siol.net

Intervju

Uvod

Živjo! Začniva s tem, kdo si in kaj ponavadi odgovoriš nekomu, kaj delaš?

Sem poslovna ženska, poznavalka gradnje odnosov in komuniciranja z javnostmi.
Tilen: Kaj te naredi strokovnjakinjo za komuniciranje – kdaj pride trenutek ko si rečeš, sem strokovnjakinja za komuniciranje?
Darinka: Predvsem gre za dobro premišljene, z vseh zornih kotov obdelane in delujoče rešitve izbranega tematskega področja, v mojem primeru odnosov z javnostmi. Pa skrbno načrtovani in seveda tudi uresničeni cilji in seveda tudi obvezni padci, iz katerih se v resnici največ naučimo.

Opiši mi svojo prvo poslovno izkušnjo, ki si jo imela kot otrok.

Prodajanje sladoleda med šolskimi počitnicami v nekdanjem hotelu Ilirija v Šiški. Ko mi je zmanjkalo čokoladnega in vanilijevega sladoleda, sem v ledeno kavo dala kar sadnega. Reklamacij začuda ni bilo.

Poslovna pot

Splošni del

Sam sem mnenja, da je tisto, kar šteje – pot, potovanje do cilja, do uspeha. Neuspeh je tisti “dežurni krivec”, da se na tej poti učimo. Povej en tvoj konkreten primer neuspeha in kaj si se iz tega naučila?

Z mednarodno ekipo, s katero smo pripravili, po našem mnenju, zelo dobro ponudbo za eno od slovenskih podjetij na področju notranje preobrazbe in notranjega komuniciranja, posla nismo dobili. Naročnik nam odločitve nikoli ni pojasnil tako, da bi nam bilo povsem jasno zakaj takšna odločitev. To nas je žalostilo, kajti le s povratno informacijo se lahko učiš na napakah. Tako smo ugibali ali je šlo za predolgo obdobje trajanja projekta, morebiti za preveliko angažiranje naše ekipe v dnevno delo podjetja ali celo za previsoko ceno. Danes vemo, da so z rešitvami, ki so jih izbrali namesto naše, nezadovoljni in možnosti se nam ponovno odpirajo.
Tilen: Bi želela ponovno delati s podjetjem, ki ti je dalo takšno izkušnjo? Ali gre tu za povsem poslovno odločitev, kjer ni prostora za tovrstno razmišljanje?
Darinka: Vsekakor sem si kljub tej izkušnji želela s tem podjetjem delati. Če človek dela ciljno, premišljeno in preudarno, če ne obupa in verjame vase, se to lahko tudi uresniči. Danes delam s tem podjetjem na vrsti drugih projektov.

Kaj je tvoj trenutni navdih, ki te žene v poslu?

Glavno poslovno gonilo, ki ni le trenutni navdih, so spremembe. Zase in za svoje naročnike želim obstoječe stanje spremeniti na bolje. Poslovne okoliščine se hitro spreminjajo in če jim ne uspemo slediti, smo že jutri lahko poslovno mrtvi.
Tilen: V nekem intervjuju si rekla, da vse dobro v življenju pride z zamenjavo službe. V svoji dosedanji karieri si šla že čez nekaj takšnih zamenjav. Bi se kdaj ponovno odločila za vrnitev v veliko korporacijo in če ja, zakaj?
Darinka: Danes sem prišla do točke, ko ima svoboda bistveno večjo vrednost, kot navidezno socialno varno okolje. Danes me veseli, da lahko delam za naročnike s številnih gospodarskih področij, kar mi ohranja potrebno širino, prav nič pa ne more nadomestiti občutka svobode in možnosti upravljanja s svojim časom, energijo in cilji.

O čem vsi razmišljajo, pa nihče nima poguma tega povedati na glas?

Da so naši ključni liderji, politični in gospodarski, praviloma slabi komunikatorji. Mlačni, nekarizmatični in nesposobni povleči ljudi za sabo.
Tilen: Si ena redkih po mojem vedenju, ki precej pogosto blogaš. Recimo na tvojem lastnem blogu lahko preberemo veliko tvojih osebnih stališč. Zakaj še vedno obstajajo zavore po tvojem mnenju izražati svoja mnenja? Recimo sam blogam že tam nekje od 2007. In vedno, ko nekoga povprašam po tem, zakaj se boji izražati svoje mnenje, je odgovor v 90% v smislu, da se ne upa izpostavljati s svojim mnenjem, ker bo še težje zaposljiv. Kar je popolnoma napačna logika. Ravno s svojim specifičnim mnenjem prideš blizu podobno mislečim in se že v štartu lahko zaposliš tam, kjer boš bolje sprejet.
Darinka: Če je zaradi bloganja nekomu onemogočeno zaposlovanje, je to ena največjih krivic, ki se lahko zgodi v današnji družbi, ki na pravno formalni ravni zagovarja svobodo govora. Če je v resnici tako, potem je jasno, da še vedno živimo v družbi, ki želi, da vsi mislimo enako, drugače misleče pa je potrebno izločiti in izobčiti. Na ta način ne bomo nikoli dosegli sprememb, ki so nujne. Sama vem za vrsto drugih razlogov, zakaj ljudje ne pišejo. Ti so predvsem v tem, da je poiskati pravo idejo, ki bo ljudi pritegnila, imeti sposobnost razumljivega izražanja, tudi sicer imeti primerno ravne slovnične sposobnosti, poiskati pravo platformo, kjer lahko pišeš, potem je tu vprašanje, kako priti do svoje publike in še in še.

Kaj bi o tebi rekla oseba, ki te ima najmanj rada?

Verjetno bi vsakdo našel nekaj svojega. Morate vprašati tiste, ki me ne marajo. Z zdravo mero samokritike pa lahko rečem, da verjetno nekateri ne prenesejo tega, da vztrajam, da mora biti v poslu red, organiziranost in tudi disciplina. Ne maram dolgih, ekstenzivnih sestankov, ne maram praznega govoričenja in zamujanja.
Tilen: Gary Vaynerchuck pogosto govori o 1,5,10 minutnih sestankih. Je mnenja, da lahko ljudje podajo sporočilo v zelo kratkem času, vse ostalo je prilagajanje časovnemu okviru. Če ima kdo na voljo pol ure, bo pač sporočilo predajal pol ure.
Darinka: Gary ima prav. Marsikateri sestanek bi se lahko končal v desetih minutah. Takšne imam najraje.

Kako meriš uspeh?

Če misliš na poslovni uspeh, potem je zame merilo pozitivna povratna informacija mojih naročnikov, njihovo zadovoljstvo, dobri medsebojni odnosi, delo na dolgi rok. Seveda pa med uspeh sodi tudi njihovo priporočilo njihovim poslovnim partnerjem ter s tem širitev posla.
Tilen: Če bi svoje stranke povprašala po tem, kaj bi se moralo zgoditi, da te priporočijo petim prijateljem, kaj bi ti ponavadi povedali?
Darinka: Jaz upam, da me že sicer priporočajo. Sicer pa imamo vsi priložnost, da ves čas rastemo. Za priporočilo je včasih ovira lahko zelo preprosta, na primer velikost podjetij. Tista podjetja, ki potrebujejo cel komunikacijski ustroj, se pač ne odločajo za butično ponudbo.

Kakšen je po tvojem mnenju najboljši način soočenja s težavnimi strankami?

S komunikacijo. Skozi temeljit pogovor se je potrebno vživeti v njihovo pozicijo, prepoznati značajske lastnosti in ugotoviti izvor težavnosti. Potem zagotovo gre, je pa vseskozi potrebna potrpežljivost in pozornost.

Kako najbolje motiviraš sebe ali svoje zaposlene?

»Think positive«. Pozitivne misli ali pozitivni dogodki so vedno spodbuda, glede sodelavcev pa vodenje z zgledom. Prav ničesar ne bomo rešili, če se nam bodo misli vrtele okoli neuspehov, jadikovanja kaj bi, če bi. Stvari se ne rešujejo same po sebi, potrebno jih je upravljati.
Tilen: Prijaznost in nasmeh nas nič ne staneta.
Darinka: Ta misel visi na mojih stenah že več kot 20 let, ne glede na selitve.

Če bi ti za vrat že dihal poraz, kaj bi naredila? Ali bi vztrajala naprej ali bi opustila posel in ponovno poizkusila od začetka?

Dokler je upanje, je cilj. Sem Gorenjka in pri nas sta vztrajnost in trma zelo sorodna pojma.

Kateri je tvoj najljubši vidik biti podjetnik?

Svoboda odločanja, svoboda kreiranja in neodvisnost od utesnjenih, zavistno delujočih, dvoličnih in sprenevedavih mrež, ki se spletejo v velikih podjetjih.
Tilen: Imaš izkušnje, ker si delovala v tovrstnih strukturah in sedaj deluješ samostojno. Nekateri podjetniki priporočajo nekaj let dela v multinacionalkah, nekateri ne. Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Darinka: Spremeniti delovno okolje in sisteme v katerih lahko delujemo, je izjemna izkušnja za vsakega podjetnika. Vsaka oblika dela pa prinaša nova znanja in spoznanja. Če nisi delal v multinacionalki ali velikem podjetju, boš kot podjetnik težko razumel svojega naročnika in njegove notranje tokove, razmerja sil, interese – če si že imel srečo, da si takšnega naročnika sploh dobil.

Kateri poslovni nasvet, ki si ga prejela, si si zapomnila?

Veliko sem jih dobila od modrih mož in žena skozi mojo kariero. Danes, ko so številne poslovne in tudi osebne vrednote poteptane, najprej pride na misel tale: če se dogovov ne držimo, nima smisla, da jih sprejemamo.

Na kaj si najbolj ponosna?

Če sva še vedno pri poslu, potem sem lahko ponosna na to, da delam stvari, ki jih najraje delam, da jih trg prepozna kot kakovostne, partnerjem olajšajo poslovanje, meni pa to prinese materialno in tudi moralno nagrado.

Praktični del

Razloži svoji 4-letni nečakinji v treh stavkih, kaj počneš.

Pomagam podjetjem pri njihovem pogovarjanju z različnimi ljudmi, to pa zato, da lažje opravljajo svoj posel.

Nauči me nekaj iz svojega posla.

Teorija v mojem poslu ni dovolj in včasih se izkaže za izjemno zavajajočo. Vabim te, da preživiš z mano delovni dan.

V 3-5 stavkih mi prodaj svoj izdelek/storitev.

Če imaš izdelek ali storitev, ki je legalna in legitimna, je pa nihče ne pozna, ti pripravim komunikacijski načrt, s katerim boš dosegel nujen preboj na trgu, večjo prepoznavnost, zanimanje kupcev ali uporabnikov in s tem tudi možnost prodaje. Ta načrt ti seveda tudi izvedem.
Tilen: Postavi se v kožo nekoga, ki začenja na področju komuniciranja. Kako podjetjem prikazati ROI za svojo storitev?
Darinka: Možnosti je več, lahko ponudim najbolj preprosto – za telebane. Z merjenjem števila afirmativnih objav o njem in njegovem delu, s kvadratnimi centimetri v tisku ali sekundami na TV, ki so mu namenjeni in se jih da po ceniku vsakega medija in ocenjenimi popusti zelo lepo ovrednotiti.

Mreženje je danes pomemben vidik posla. Kako si se ga lotila?

Mreženje se včasih dogajalo, ko te besede še nismo poznali, niti nismo vedeli, da to počenjamo. Sama to počenjam že desetletja. Vem, da je šlo sprva za vljudnostno zanimanje, nato se je to nadgradilo v poslovno radovednost, na koncu pa nas povezujejo skupne zgodbe, projekti, delo in uspeh.

Katere metode marketinga uporabljaš in katera je tista, ki ti prinese največ rezultatov?

Prav mreženje je v mojem poslu koristno in prinaša rezultate. Pa reference, vsekakor. Dobri rezultati enega projekta, prinesejo novega – preko mreženja, seveda, saj svojih storitev ne oglašujem in o sebi ne pišem PR člankov.
Tilen: Misliš da ne oglašuješ sebe, ko se tvoje ime pojavi zraven imena tvoje stranke?
Darinka: Kot podjetnik, si vedno in v vsakem trenutku ambasador svojega dela, predstavljaš svoje poslovne in zasebne vrednote, način, raven in kakovost dela. To je neodtujljivo in med seboj popolnoma prepleteno. Za vsakega podjetnika velja – moj posel sem jaz.

Kateri so tisti trendi, ki bodo v prihodnosti zaznamovali tvoj posel?

Spreminjanje novinarskega posla in delovanja medijev ter preobrazba žurnalizma nasploh v nekaj, kar še ne vemo, kaj bo in kako bo delovalo. V tej preobrazbi je najbolj zaskrbljujoč trend izgubljanje verodostojnosti medijev in posledično nižji dosegi medijev pri bralcih. Mediji se bodo morali kmalu vprašati komu bodo sploh še lahko prodajali svoje vsebine.

Kaj boš storila, če te bo tvoja konkurenca nenadoma vrgla iz posla?

To je del posla in se dogaja prav vsem podjetjem, tako malim, nepoznanim, kot velikim in uglednim. Razlogi za izgubo posla so lahko zelo različni. Na nekaj od njih kot ponudniki niti ne moremo vplivati. Vsekakor pa vsako morebitno izgubo poskušam nadomestiti z novim poslom, kjer želim dokazati, da sem boljša od konkurence.

Če se danes ozreš nazaj, katera je tista ena stvar, ki bi jo naredila drugače?

Zagotovo bi se še prej, kot sem se, odločila za samostojno poslovno pot.

Kaj je tista stvar, ki trenutno deluje v tvojem poslu?

V resnici deluje vse, le bistveno več časa se porabi, da se posel izpelje.

Kaj imaš ti, česar tvoja konkurenca nima?

Pohvalim se lahko z gubami in izkušnjami. Tu je zelo malo primerljivih na trgu, saj gre za relativno mlado panogo. Jaz sem že delovala na področju komuniciranja, ko nekateri še vedeli niso kaj bodo v življenju počeli. Tudi v tem je moja kvaliteta.

Katera je tista stvar, ki bi jo morala delati več in katera tista, ki bi jo morala delati manj?

V mojem poslu je priporočljivo manj administriranja in več druženja z novinarji in poslovnimi partnerji. Bolj ko razumeš svoje okolje, bolje lahko v njem deluješ.

Za katere storitve ponavadi najemaš zunanje izvajalce?

To so stvari, ki jih ne znam in ne obvladam, najpogosteje je to oblikovanje, programiranje, včasih pomoč pri organizaciji dogodkov, kje je potrebno predvsem več rok.

Kaj te ohranja pokonci ob 3.00 uri zjutraj?

Ob tej uri sem pokonci samo zaradi kakšnega dobrodelnega razloga.

Koliko ur na dan potrebuješ, da narediš, kar je potrebno narediti?

Efektivno delam med 10 do 12 ur, 1 uro na dan porabim za vožnjo, spanec je relativno kratek, med 5 in 6 ur. Ostalo je namenjeno družini, družabnosti in teku.

Če bi morala zapustiti svoje podjetje za 1 leto in bi svojim zaposlenim lahko napisala navodila v samo enem odstavku, kaj bi napisala?

Negujte in krepite našo mrežo še naprej.

Zakaj je pomembno, da spremljaš svoj denarni tok?

Moji kolegi iz nekdanje skupne države bi rekli »imaš para, nemaš para«.

Predstavljaj si, da imaš 500€, da začneš nov posel (imaš pa vse izkušnje, ki si si jih pridobil do sedaj). Kako bi se lotila tega posla in kako bi porabila ta denar?

Na poslovno kosilo bi povabila glavnega izvršnega direktorja Samsung Electronics. S 500 evri sicer težko pridem do Južne Koreje, a saj je tudi on občasno kje bližje Evropi, da bi mi ostalo za kakšno solato. Ta poslovni sistem je neizmeren vir in sprejemnik razvoja novih idej.
Tilen: Mi zaupaš en konkreten “business meeting hack”, kako v 3 korakih nekoga takšnega peljati na kosilo?
Darinka: Dober dan, sem tainta. Včeraj sem prebrala vaš intervju v Guardianu. Zanima me, kaj ste mislili s tem in tem. Bi si vzeli čas za pogovor med kosilom? Solata in 20 minut bo povsem dovolj.

Sprostitvena runda

Kako bi spravila slona v hladilnik?

Če je hladilnik dovolj velik, sploh ni problem. Nastavim mu korenček ali dva, odvisno od tega, kdaj je nazadnje jedel.

Če bi Hollywood naredil film o tvojem življenju, koga bi rad videla v tvoji vlogi in zakaj?

Tima Robbinsa. Ker je posnel zame najboljši film vseh časov, Kaznilnica odrešitve. Ker bi mu bila vloga ženske nova igralska izkušnja. Ker je celo višji od mene. Ker mi sicer fizično ni prav nič podoben in bi bil to izziv tudi za njegove maskerje. Ker je izvrsten igralec z diplomo iz drame in je moj letnik.

Če bi nekdo napisal biografijo o tvojem življenju, kakšen bi bil naslov?

O ženski, ki ni znala reči ne.

Če bi lahko bila kateri koli super junak, kateri bi bila?

Pika Nogavička. Močna, dobrosrčna, vedno z rešitvami in idejami.

Česa te nisem vprašal, pa si mislil da te bom? Kako bi odgovorila na to vprašanje?

Pogrešam najbolj klišejsko novinarsko vprašanje, kako si začela in kako si se takrat počutila? Začetki so bili partizanski, občutki pa božanski.

Zamenjajva vlogi. Vprašaj me nekaj.

Ali je GR8 tvoj edini posel in ali se od tega da v Sloveniji živeti?
Tilen: Ne in definitivno neposredno ne. GR8 in podobni posli so vedno “gateway drug” nečesa pridruženega. Verjetno ti je zgovorno dejstvo, da že dve leti delam intenzivno in popolnoma brezplačno na tem projektu. To pa zato, ker sem si popolnoma na jasnem, da je to igra na dolgi rok. Saj veš, ni konec, dokler ti ne rečeš, da je konec. 🙂

In še za zadnje vprašanje – ena izmed mojih osebnih misli, po kateri se zgledujem je:«Uspel bom tako, da bom pomagal uspeti drugim.« Moje vprašanje se torej glasi:«Kako ti lahko pomagam?«

Povej tvojim podjetnikom, ki jih intervjujaš, da jim priporočaš moje komunikacijske storitve. Ostalo bom storila sama.

Tilen: Darinka, postregla si nam z izjemnimi odgovori in vem da so bralci GR8 odnesli veliko koristnih informacij. Želim ti veliko uspehov s tvojimi projekti!

Dodaj odgovor