V kolikor ste start-up ali manjše podjetje, podjetje v finančnih težavah, potem so njene storitve idealne za vas – je razumevajoča do človeka, vendar nepopustljiva do problema.
Več v intervjuju.
Povzetek intervjuja
Osebna misel
Vse kar delaš, delaj po svojih najboljših močeh, delaj s srcem in ne meni se za to, kaj o tebi mislijo drugi.
Poslovni neuspeh
Neuspeh je vedno priložnost za učenje in izboljševanje.
Podjetniški AHA moment
Pri meni je AHA moment bolj proces, ki se dogaja skozi daljši čas.
Trenutni posel
Če bi ga morala ubesediti kot slogan: CFO for rent!
Spletni vir
gvin.com, tax-fin-lex.si
Trenutno bere
Our Iceberg Is Melting: Changing and Succeeding Under Any Conditions (Kotter, Our Iceberg is Melting) od Johna Kotterja.
Kje jo lahko kontaktirate
Vedno sem dosegljiva preko elektronske pošte na: barbara@vbcenter.si ali na +386 41 439 429.
Intervju
Uvod
Živijo. Moje ime je Barbara Vtič Vraničar. Ukvarjam se s svetovanjem podjetjem na področju financ:
- s strateškim svetovanjem (za področja kot so finančno prestrukturiranje, optimizacija virov financiranja, optimizacija stroškov, preigravanje različnih scenarijev poslovanja, ocena vpliva investicij na poslovanje, iskanje virov financiranja)
- in operativnim svetovanjem (podjetje me lahko najame za opravljanje vseh nalog finančnega direktorja).
Moje delo je povsem projektno. Ukvarjam se z dvema segmentoma podjetij – start-up in mala podjetja, ki večinoma potrebujejo pomoč pri finančnem načrtovanju ter razumevanju in urejanju osnov financ v podjetju. Pri srednjih in velikih podjetjih so v tem trenutku najbolj aktualni skrbni pregledi ter priprave načrtov prestrukturiranja.
Tukaj sodelujem s stalno zasedbo kolegov, ki podjetje pregledajo tudi z vidika procesov, organizacije proizvodnje, trženja, kadrov, tako da vedno pripravimo celostno oceno in program prestrukturiranja. Finančni položaj podjetja je namreč vedno zgolj posledica poslovnih odločitev, te pa so lahko pravilne ali pa ne.
Tilen: Tu bom vprašal laično, ker nisem iz stroke. Sam bi mislil, da je finančni položaj podjetja odvisen od finančnih odločitev, ki so narejene preko poslovnih odločitev. Oziroma malce drugače. V kolikor podjetje zabrede v finančne težave, je to stvar poslovnih ali finančnih odločitev? 🙂
Barbara: Tole je ena takšna tema v stilu kura ali jajce. Če gledam na celotno podjetje kot skupek poslovnih funkcij, so finance ena od poslovnih funkcij (kot npr. prodaja, marketing, upravljanje kadrov, ipd.). Torej so tudi finančne odločitve del poslovnih odločitev. Dejstvo je, da se vse odločitve, ki jih sprejema poslovodstvo in zaposleni, na koncu odrazijo v številkah. Finance so po svoji naravi podporna funkcija ostalim procesom v podjetju, vendar eni brez drugih ne morejo. Hkrati pa poslovne odločitve niso (oz. ne bi smele biti) prosto prepuščene odločevalcem, brez predhodne presoje, kako bodo vplivale na finančni položaj podjetja (npr. tudi usmeritev v ekspanzivno rast mora biti usklajena z zmožnostmi podjetja, da to rast financira).
Vse kar delaš, delaj po svojih najboljših močeh, delaj s srcem in ne meni se za to, kaj o tebi mislijo drugi.
Vsekakor. Delo svetovalca je odgovorno, saj za številkami stojijo usode ljudi. Zato se mi zdi pomembno, da z naročnikom vzpostavim osebni stik, ga poskušam razumeti, da mu lahko potrebne ukrepe razložim na takšen način, da jih bo pripravljen sprejeti. Hkrati potrebujem kot svetovalka »debelo kožo«, saj lahko le tako uspešno opravljam svoje delo.
Tilen: Kateri so načini, ki jih uporabljaš zato, da da se ta debela koža ne predre? In ali te debela koža dela manj človeško?
Barbara: Tu je pomembna empatija – vživeti se v položaj naročnika, hkrati pa ne toliko, da bi zaradi tega zanemarili strokovne argumente. Najbolj nazoren se mi zdi stavek, ki sem ga slišala na nekem seminarju: Bodi razumevajoč do človeka, vendar nepopustljiv do problema. Debela koža pomeni tudi to, da se ne pustiš zastrašiti oz. ne popuščaš različnim pritiskom ali čustvenim izsiljevanjem. Nimam kakšnih posebnih tehnik/načinov za “vzdrževanje” debele kože. Leta izkušenj, samozavest pridobljena na podlagi dobro izpeljanih rešitev ter notranja trdnost so dejavniki, ki jih s pridom uporabljam pri delu. Kar se tiče človeškosti bi seveda morali vprašati ljudmi s katerimi delam, sama menim, da je z mano zelo prijetno delati. 🙂
Predana sem svojemu modelu življenja. Človek potrebuje ravnotežje med poslovnim in zasebnim delom svojega življenja. Ko delam, delam z veseljem, ne štejem ur. Rada pa imam tudi prosti čas zase in za družino, ko se ukvarjam s stvarmi, ki me zanimajo in sprostijo.
Tilen: Kako se sprošča Barbara? (poleg sprehodov, ki jih omenjaš malce nižje v intervjuju) 🙂
Barbara: Nič posebnega, kot navedeno sprehodi, kakšna knjiga, “modrovanje” o skrivnostih življenja s prijatelji.
Resnica je navadno tista, ki boli, zato nam gre težko z jezika. Če bi bilo v Sloveniji več poštenja med ljudmi na vseh področjih, bi precej boljše živeli.
Uživam v sprehodih v naravi, med travniki, v gozdu. Če bi se dalo, bi živela ob morju.
Občudujem slovenske podjetnike, znanstvenike, ki dosegajo uspehe v svetovnem merilu. Menim, da se o njihovih dosežkih premalo govori. Če bi se mediji bolj osredotočali na iskanje pozitivnih zgodb, namesto premlevanja starih afer, bi tudi to vplivalo na večjo inovativnost in boljšo splošno klimo v državi.
Osebno sta moj vzor Ksenija in Andrej Božič. Odlična eksperta, sposobna menedžerja, srčna človeka, motivatorja, vsekakor osebi, ki bi jim želela biti podobna.
Poslovna pot
Splošni del
Neuspeh je vedno drugačen, če ga pogledaš iz časovne perspektive. V mojem primeru se je izkazalo, da je to, kar je v danem trenutku izgledalo kot neuspeh, pravzaprav pomenilo neko kretnico na moji poti, ki me je usmerila v novo smer. Tako je konec zaposlitve pred skoraj 5 leti pomenil zame začetek samostojne, podjetniške poti. In čeprav si takrat nisem znala čisto prav predstavljati kako naprej, sem danes veliko bolj zadovoljna, kot če bi ostala kjer sem bila.
Na splošno se mi zdi, da moramo neuspeh vedno kritično ovrednotiti, pogledati kaj se lahko iz njega naučimo ter ga potem pustiti za sabo. Je pa okolje v Sloveniji bolj kritično do neuspeha, kot je to v tujini.
Težko rečem, da je šlo pri meni res za neki AHA moment. Bolj za to, da spoznanja dozorevajo v meni postopoma. In tudi spremembe so navadno proces, bolj evolucija kot revolucija. Menim, da je AHA moment precej povezan tudi z osebnostjo podjetnika oz. njegovim dojemanjem sveta.
Navadno so stvari, ki nas držijo nazaj naši izgovori, da ne naredimo sprememb. Moji klasični izgovori so: »nimam časa«, »imam druge bolj nujne stvari«, »najprej moram področje še bolj raziskati«.
Tilen: Kaj je pri tebi osebno tista stvar, za katero bi skoraj vedno lahko našla izgovor, da bi jo prestavila na kasnejši čas?
Barbara: Pospravljanje učinkovito prestavljam na kasneje. Tudi urejanje map in gradiv.
Sem na prelomnici, postavljam si nove cilje, lotevam se še novih področij. Pri tem sem si zagotovila dobro podporo – prijavila sem se na serijo izobraževano-koaching delavnic Krog junakinj. Ko zmanjka idej ali poguma me moje sojunakinje potisnejo naprej.
Ugotavljam da premalo. Zakaj ne? Ker so bili do sedaj rezultati zadovoljivi. Ker je bilo tako bolj enostavno.
Povezano s prejšnjim odgovorom. Ljudje enostavno radi obtičimo v svoji coni udobja. Sploh če se imamo dobro.
Tilen: Na tem mestu bi ti postavil vprašanje, ki se navezuje na tvoje magistrsko delo, ki nosi naslov “Kako prepoznati in razviti podjetnika”. Eden izmed dejavnikov uspešnih podjetnikov je tudi ta, da gredo pogosto izven svoje cone udobja. Nam lahko poveš nekaj ostalih dejavnikov?
Barbara: Hm… Zdaj si mi pa postavil izziv. Ja, zgodba z mojo magistrsko nalogo je prav zanimiva. Torej, v času, ko sem magistrirala, še ni bilo elektronske oddaje nalog (mislim, da so na fakulteti kasneje skenirali, ampak zakaj je ni v elektronski obliki ne vem). Moj original sem posodila kolegici, ki se je selila, … in tako je izvod ostal nekje. Elektronsko verzijo pa mi je pojedel virus. Uspešne podjetnike zaznamujejo še: vztrajnost, inovativnost, osebna odgovornost, odlične komunikacijske sposobnosti, želja po uspehu in fleksibilnost.
S tem se ne obremenjujem. Nikoli ne moremo biti všeč vsem, pomembno je, da smo všeč sebi in svojemu krogu ljudi.
Uspešen človek je zadovoljen s sabo. To se mi zdi ključno. Če si notranje miren in zadovoljen, potem te tudi drobne ovire ne zmotijo. Sestavni del uspeha je tudi finančna varnost.
Poslušam, jih skušam razumeti. Treba pa je znati tudi potegniti mejo pri tem razumevanju in jim na ustrezen način povedati, da je dovolj.
Trenutno nimam zaposlenih. Glede na izkušnje pa bi rekla, da je potrebno v organizaciji vzpostaviti pozitivno okolje, z odprto komunikacijo, jasnimi pravili, osebnim zgledom vodje ter javno pohvalo.
Vsekakor bi poskušala najprej vztrajati. Poiskati razloge zakaj ne gre. Prilagoditi strategijo oz. poiskati zunanjo pomoč. Če kljub spremembam ne bi bilo uspeha, bi razmislila o novih izzivih.
Še naprej delati kot svetovalka na področju financ, za par izbranih naročnikov.
Trenutno ne bi hotela delati drugače.
Praktični del
Ker ti lahko svetujem kako strukturirati tvoje finance tako, da ti bodo v podporo pri razvoju tvojega posla.
Vsi trije so OK. Za prvi stik se mi zdi najboljša e-pošta. Stalno sem dosegljiva na barbara@vbcenter.si. Sicer pa se da dosti narediti tudi po telefonu. Pogosto uporabljam skype.
Mreženje je področje, ki je pri meni šibka točka. Čeprav se trudim tu izboljšati .
Najbolj so mi bili všeč nasveti in pristopi, ki jih uporabljajo na svojih dogodkih Lisac & Lisac in Zavod Ypsilon. Uporabljam LinkedIn.
V mojem poslu največ velja osebno priporočilo. Trenutno urejam svojo spletno stran.
Zaenkrat je čutiti previdnost ter konzervativnost, žal naša politika s svojimi ravnanji ne deluje v smer povečanja zaupanja finančnih trgov.
Zaenkrat so potrebe po mojih storitvah velike, bolj je pomembno, da so naročniki s katerimi delam tudi plačilno sposobni.
Poiskala bi vzroke, ki so pripeljali do tega. Pomembno je slediti spremembam na trgu in biti korak pred konkurenco.
Vsak ima svoj pristop. Poskušam se ne ozirati na konkurenco, verjamem, da je na trgu dovolj prostora za vse.
Vsekakor bi več časa posvetila mreženju. Pa prej bi se podala na samostojno pot.
Bi rekla, da v pristopu do naročnikov. Finance so že po svoji naravi zelo racionalne, vendar je potrebno pri pripravi rešitev uporabiti tudi empatijo. Zdi se mi pomembno, da v svetovanje vnesemo tudi osebno noto. Da pokažem naročniku, da ga razumem, hkrati pa mu pomagam, da bo lahko speljal potrebne spremembe.
Ključna se mi zdi tudi podpira naročniku pri izvedbi sprememb v prakso. Idealno sem z naročnikom ves čas vpeljave novih procesov. Na ta način se bistveno poviša verjetnost uspeha, hkrati pa sem pri delu lahko bistveno bolj kritična in neobremenjena od naročnika.
Več bi morala narediti na promociji. Manj časa pa porabiti za žal potrebne administrativne zadeve.
Redko. Pri mojem delu gre bolj za to, da se povezujem s kolegi, ki so specialisti na svojih področjih, zato da ponudimo kompletno storitev.
Rok za oddajo poročila.
To je odvisno od projektov. So obdobja, ko sem za računalnikom cele dneve ter dnevi, ko si lahko privoščim dopoldansko potepanje naokrog.
V sedanji organiziranosti ne. Je pa to dolgoročni cilj.
To je pri meni avtomatizem. Sploh glede na dejstvo, da o koristih spremljanja denarnega toka ves čas prepričujem naročnike.
Hitra runda
Vsekakor.
Tudi v podjetju je uporabna gospodinjska logika. Na dolgi rok ne moreš zapraviti več kot zaslužiš.
Tilen: Veliko podjetnikov je že omenilo to gospodinjsko logiko. Kako to potem, da na makronivoju to ne deluje?
Barbara: Ne bi se želela spuščati v politične razprave, ampak menim, da enostavno za to ni interesa. Pa če bi našli interes, ali bi imeli dovolj znanja? Tu nimam pravega odgovora.
Na to, da lahko delam to, kar me veseli.
Oboje. Eno brez drugega ne gre. Poleg sreče pa rabiš še pogum, da izkoristiš priložnosti, ki se ti ponudijo in vztrajnost, da zadeve pripelješ do konca.
Naučim podjetja kako ravnati z denarjem, da jim ga ne zmanjka.
Jaz sem pristaš izobrazbe. Za uspeh potrebuješ nenehno izobraževanje. Ker se svet nenehno spreminja. Fakulteta ti da širino razmišljanja, poznanstva. Nato je potrebno teorijo prenesti v prakso. Razmišljati kaj pravijo ekonomske zakonitosti in kako se potem to odraža v praksi. Zelo pomembno se mi zdi tudi učenje na podlagi dobrih praks.
Tilen: Omenjaš dve različni stvari, zato bi te vprašal malce drugače. Ali bi bila neformalna izobrazba premalo v svetu posla? Pustimo ob strani delno pristranskost, da sama deluješ znotraj sistema. 🙂
Barbara: Neformalna izobrazba (v to kategorijo sodi samoizobraževanje, različni tečaji) bi bila dovolj, če bi ljudje premogli dovolj samodiscipline, da bi sistematično in poglobljeno študirali snovi. In veliko jih to tudi počne. Toda za vodenje ljudi, velike projekte, velika podjetja, strateške odločitve rabimo ustrezno teoretično podlago, ki jo kasneje nadgradimo z neformalnim izobraževanjem, izkušnjami in posnemanjem dobrih praks.
Edina konstanta v poslu so spremembe.
Strokovnost, rešitve pisane na kožo naročniku, uvajanje sprememb skupaj z naročnikom.
Strokovno uporabljam: gvin.com, tax-fin-lex.si
Our Iceberg Is Melting: Changing and Succeeding Under Any Conditions (Kotter, Our Iceberg is Melting) od Johna Kotterja. Več kot primerna za današnji čas, ne glede na to, kaj počnete.
Dober podjetnik se sam pohvali – cikam na naše intervjuje. 🙂
Porabila bi jo za izdelavo svoje spletne strani.
Tilen: Barbara, postregla si nam z izjemnimi odgovori in vem da so bralci GR8 odnesli veliko koristnih informacij. Želim ti veliko uspehov s tvojimi projekti!
Dodaj odgovor