1: Andraž Gavez, mladi podjetnik in njegova spletna čokoladnica

Andraž Gavez

Andraž Gavez
V čast mi je, da bo led v prvem intervjuju prebil 22-letni mladi podjetnik Andraž Gavez, ki se trenutno najbolj posveča svojemu sladkemu projektu MojaČokolada.si.

Povzetek intervjuja

Osebna misel
“Never ever give up!” in “The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.” Winstona Churchill-a.

Poslovni neuspeh
Andraž pravi, da se je naučil predvsem dvoje: da je treba biti pri izbiri poslovnih partnerjev zelo previden in da je ena izmed najtežjih dejanj sposobnost reči “Ne.”

Podjetniški AHA moment
Ko je prvič dobil idejo o čokoladni spletni trgovini.

Trenutni posel
Čokoladna spletna trgovina Mojačokolada.si

Spletni pripomoček
Treehouse

Trenutno bere
The Game (aff) (op.p. funky…:) )

Spletna stran
Mojačokolada.si

Kje ga lahko kontaktirate
Facebook

Intervju

Uvod

Živjo! Začniva s tem kdo si in kaj počneš?

Sem 22-letni študent in podjetnik, ki se ta trenutek najbolj posveča sladkemu projektu MojaČokolada.si (največja slovenska čokoladna spletna trgovina). Sicer pa se ukvarjam s spletnim trženjem ter pomagam podjetjem pri izboljšavah spletne uporabniške izkušnje, “smart web advertisingu” ter celostnem spletnem nastopu.

Rada bi vzpodbudil pozitivno ozračje in dobro motivacijo za tale intervju, tako da bi te vprašal po tem, kateri moto (načelo) ti je blizu oziroma rad živiš po njemu?

Hehe, najraje se držim mota “Never ever give up!”, sicer pa mi je zelo blizu tudi Churchillov stavek: “The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.”
Tilen: Super moto! “Keep on keeping on!” 🙂

Ali si ta moto vključil v svoj posel in na kakšen način?

Andraž: Se ga poskušim držati iz dneva v dan, seveda 🙂

Kako predan si?

To pa je težko vprašanje. Bi rekel, da kar – glede na to, da sam ne gledam svojega dela kot “šihta” ter ga jemljem kot celoten lifestyle, tako tudi ne poznam 8-urnega delovnika.

O čem vsi razmišljajo, pa nihče nima poguma to povedati na glas?

Mislim, da je vsaka oseba posebna in razmišlja na svoj način. Tako, da karkoli bi rekel, bi bila to preveč drzna trditev.

Kaj je tvoja strast?

Ustvarjati dobre, zanimive, velike, kreativne in presenetljive zgodbe.

Ali imaš vzornika(co) in kdo je to?

Prav ene osebe sicer ne. Če pa bi se moral osredotočiti na eno samo osebo, bi bila to Richard Branson.

Poslovna pot

Splošni del

Sam sem mnenja, da je tisto, kar šteje – pot, potovanje do cilja, do uspeha. Slovenci smo sicer po značaju takšni, da ne govorimo radi o neuspehu, toda neuspeh je tisti “dežurni krivec”, da se nekaj resnično naučimo. Povej nam, kako si prebrodil ta neuspeh in kaj si se pravzaprav iz njega naučil?

Naučil sem se pravzaprav zelo veliko. Eno izmed glavnih stvari pa bi rekel, da sem se naučil to, da je treba biti pri izbiri poslovnih partnerjev zelo previden. In da je ena izmed najtežjih dejanj sposobnost reči “Ne.”
Tilen: Slovenci ponavadi štejemo opustitev posla ali npr. bankrot kot nekaj resnično nerodnega in ponižujočega. V tujini seveda temu ni tako. Gre za naravno pot v poslovanju. Enkrat si gor in drugič dol. Andraž, povedal si nam, kaj si se naučil iz neuspeha, mi pa bi radi, da si konkreten in poveš – kateri je bil to neuspeh?
Andraž: Hehe, ni problema – igram na odprte karte in sem vedno iskren. To je bil z Ustvari.si, s katero smo v začetku moje podjetniške poti mislili postaviti večjo spletno oglaševalsko agencijo. A nam predvsem zaradi pomanjkanja znanja in ostalih resursov ni uspelo. Mislim, da smo imeli vsi skupaj še malo premalo izkušenj ter poznali premalo ljudi.

V Sloveniji se mi namreč zdi, da je socialni krog ljudi izrednega pomena. Več ljudi kot poznaš, večje imaš možnosti za uspeh. Predvsem se mi zdi to ključno v začetni fazi, ko/če imaš dober izdelek, da ga lahko komu predstaviš. Nato pa je prava pot zgolj s sodelovanjem in povezovanjem z drugimi ljudmi – sam v današnjem svetu težko uspeš.

V podjetništvu imamo t.i. AHA momente. To so tisti trenutki, ko ti zažari žarnica, ko se spomniš neke ideje, ki bi bila resnično vredna realizacije. Kdaj se je tebi posvetila žarnica in si si rekel:”To je to.”.

Ko sem prvič dobil idejo o čokoladni spletni trgovini.
Tilen: Tvoja ideja je res super, kar me je pa najbolj fasciniralo, pa sta dve stvari. Izjave znanih Slovencev. Povej mi, kako si prišel do njih, da ti napišejo mnenje? Druga stvar je pa naslednja. Šele naknadno sem videl, da ponujaš t.i. “Subscription” model, se pravi mesečna naročnina na neko storitev, v tvojem primeru gre seveda za čokolade. Pri nas je tovrsten model še popolnoma v povojih, pa me zanima, ali misliš, da lahko postane tvoj glavni vir dohodkov?
Andraž: Slovenci dejansko niti nismo tako zatežena in nedostopna bitja. Marsikoga se da prepričati že s podarjeno čokolado, hehe :). Kar se pa drugega odgovora tiče – huh, težko. Zaenkrat menim, da ne – že zaradi nakupnih navad v Sloveniji. Morda v daljni prihodnosti, vendar sem pri nas zelo skeptičen glede tovrstne storitve, da bi lahko postala primarni vir dohodkov.

Katere so tri stvari, ki te v tem trenutku držijo nazaj?

Držijo nazaj? Glede na to, da sem zelo prilagodljiv in fleksibilen ter zaenkrat (še) brez otrok, bi rekel, da skoraj nič. Če pa govorimo na splošno, pa verjetno domovina in družinska tradicija.

Kaj je tvoj trenutni navdih, ki te žene v poslu?

Ustvarjanje velikih kreativnih zgodb. Dolgo ustvarjati neko stvar, da ko jo dokončaš, pride do trenutka, ko jo pokažeš ostalim ljudem in vsi rečejo “Waaauuuu!” 🙂

Ali razmišljaš dovolj velikopotezno in če ne, zakaj ne?

Seveda, vedno. Treba je sicer iti korak po koraku, z majhnimi stopinjami. A vedno z mislimi naprej in z večjim ciljem.

Zakaj pri svojih letih ne zaslužiš več?

Ker trenutno nimam želje ter gledam na prihodnost. Ker mislim dolgoročno ter se ne posvečam kratkoročnim učinkom. Sicer pa, denar ni moje glavno vodilo v življenju.
Tilen: Andraž, popolnoma se podpišem pod tole izjavo. Denar naj bo le stranski proizvod posla.

Kaj bi o tebi rekla oseba, ki te ima najmanj rada?

Verjetno bi izustila kakšno kletvico, hehe. Sicer pa ko premišljujem o tem, si sploh ne morem zamisliti kdo bi to lahko bil. Če se s kakšno osebo res ne ujamem, jo pač pustim pri miru in pustim, da življenje teče dalje. S slabimi zadevami se ne obremenjujem kaj preveč.

Kako meriš uspeh?

Ga ne merim. 🙂
Tilen: Kako potem veš, da si na pravi poti?
Andraž: Saj ne vem. 🙂 Se držim predvsem načela, da uživam v tistem kar počnem in z željo “delati dobro”. Če sem na pravi poti bo pokazala prihodnost.

Kakšen je po tvojem mnenju najboljši način soočenja s težavnimi strankami?

Prešteti do deset in globoko vdihniti. In vedno govoriti in ravnati pozitivno. Nasmeh reši zelo veliko težav. 🙂
Tilen: Povej mi en konkreten primer težavne stranke (seveda ne poimensko).
Andraž:Ma, jaz ne bi izpostavljal teh stvari … Veš, se raje osredotočam na pozitivne zadeve. Iz vsake težavne stranke se lahko marsikaj naučiš. Velikokrat ti tudi le-te stranke odprejo oči in ti pokažejo prava “ozka grla” v procesu.
Tilen: Andraž, se popolnoma strinjam. Hotel sem samo dati primer, s kakšnimi stvarmi se lahko soočamo v spletnem poslovanju. Verjamem da so tovrstne stranke del procesa in da jih je potrebno vzeti kot neko “krivuljo učenja”.

Kakšen je tvoj najboljši način motivacije svojih zaposlenih?

Trenutno še nimam zaposlenih.

Če ti za vrat že diha poraz, kaj bi naredil(a)? Ali bi vztrajal(a) naprej ali bi opustil(a) posel in ponovno poizkusil od začetka?

Odvisno v kateri fazi. Če bi bil v fazi potonitve, verjetno opustil – se bolj držim Lean Start Up načela. 🙂 (op.p. Lean Start Up principi)

Kakšna je tvoja vizija glede prihodnosti?

Prihodnost je zelo majava in je ne upam napovedati. Vsekakor pa upam, da bom lahko užival v svojem delu ter predvsem da bomo vsi delali zaradi kakšne druge vrednote, ne pa zaradi denarja.

Ali uživaš v tem, da si podjetnik?

Seveda, vsak dan in vsako uro.

Praktični del

Zakaj bi kupil tvoj izdelek/storitev?

Ker ima zgodbo. In ima čar. Vsak moj izdelek/storitev ni sama po sebi namen.

Kateri je tvoj najljubši način komunikacije? Osebno, telefon, e-pošta?

Osebno najraje. Sicer pa s strankami kar preko e-pošte. Je hitreje.

Mreženje je danes pomemben vidik posla. Kako si se ga lotil?

Na več načinov. Predvsem preko spleta ter različnih dogodkov in seminarjev.

Katere metode marketinga uporabljaš in katera je tista, ki ti trenutno prinese največ rezultatov?

Glede na to, da sem osredotočen na splet, se največ poslužujem predvsem aktualnih družbenih medijev in plačljivega oglaševanja (Google AdWords, Facebook). Sicer pa, dobri stari PR še vedno prinese lepe rezultate. Je pa to tek na dolge proge, ni toliko hitrih in kratkoročnih učinkov.

Kateri so tisti trendi, ki bojo v prihodnosti zaznamovali tvojo industrijo?

M-commerce in razvoj mobilne telefonije tudi v prihodnosti.
Tilen: Če bo tvoj trenutni posel propadel, kaj bo botrovalo temu?
Andraž: Vojna ali kakšne druge ekstremne razmere.

Kaj boš storil, če te tvoja konkurenca nenadoma vrže iz posla?

Da bi me popolnoma vrgla iz posla, bi bilo težko. Če pa prevzame kakšen odstotek tržnega deleža pa le pomeni, da sem v pravi niši in da se bom za delež boril še bolj. 🙂

Kaj dela tvoja konkurenca bolje?

Glede na to, da smo v majhni niši, trenutno (še) nimamo neposrednih konkurentov. Enostavno smo si izbrali majhen trg, kjer tudi promet ni zelo visok, a plavamo v modrem oceanu.

Kaj bi naredil drugače, če bi ponovno začenjal?

Verjetno nič. Ne obžalujem prav ničesar.

V čem se razlikuješ od svoje konkurence?

V tem, da sem edinstven in drugačen.

Ali najemaš zunanje izvajalce za tiste storitve, za katere misliš, da je škoda tvojega časa?

Seveda, vedno. Sem mnenja, da sam ne moreš vsega postoriti najbolje, zato je predvsem pomembno koga izbereš, ki bo določeno stvar opravil “namesto tebe”.
Tilen: Povej nam en tipičen primer dela, za katerega se poslužuješ zunanjih izvajalcev in kje jih pravzaprav iščeš?
Andraž:Trenutno so to primarno programerske storitve in grafično oblikovanje. V tem trenutku enostavno še ni toliko prihodkov, da bi lahko pokrivali celotno ekipo petih full-time zaposlenih ljudi, sam pa vem, da teh zadev ne bi opravil najbolje. Sicer pa je teh zunanjih storitev pri nas kar veliko – od računovodstva, tiskanja ipd. Iščem pa največ kar preko spleta in preko priporočil.

Kaj te ohranja pokonci ob 3.00 uri zjutraj?

Še sam ne vem 🙂 Verjetno želja po dokončanju tistega, česar se lotim.

Koliko ur na dan/teden potrebuješ, da narediš, kar je potrebno narediti?


Tilen: Te bom vprašal drugače. Ali se strinjaš z izjavo Tima Ferrisa, ko pravi, da preden boš delal samo 4 ure na teden, boš delal precej 60 urnih delavnikov?
Andraž: Ne gledam na življenje kot delo vs. užitek. Sam ga sprejemam kot konstantno delo in užitek obenem, tako da pri meni 24 urni “delavnik” ne predstavlja težav. Je pa verjetno res, da sem malo deloholika 🙂

Ali bi tvoj posel lahko preživel brez tebe?

Trenutno še ne. Ampak v prihodnosti upam, da bom naredil tako, da bo lahko.

Ali se ti zdi pomembno, da spremljaš svoj denarni tok?

Seveda, brez tega je podjetništvo brez smisla in brez prihodnosti.

Hitra runda

V zadnjem delu vprašanj, ki se tičejo tvojega posla, imam zate nekaj kratkih vprašanj. Si za to, da nam postrežeš s fenomenalnimi odgovori?

Huh, sem za to. Ampak je bilo že ogromno vprašanj prej, in ne vem če sem sposoben ta trenutek tako fenomenalno kreativno razmišljati še naprej. 🙂

Nauči me nekaj.

Huh .. Dobro vprašanje. Glede na to, da te ne poznam tako dobro, vem pa, da se ukvarjaš s spletnim marketingom … Poznaš “Sendy”? mislim, da gre za trenutno najcenejši web service s katerim lahko masovno pošiljaš e-maile (cenejši in preprostejši MailChimp).
Tilen: Poznam – za bralce: Sendy. Moram pa priznati, da še nisem poizkusil. Trenutno uporabljam Mailchimp in Aweber.

Na kaj si najbolj ponosen?

Na to, da sem hitro sprevidel, da mi študij ne bo dal celotnega znanja in si bom moral delovno mesto ustvariti kar sam.

Kaj je bolj pomembno? Da imaš srečo ali znanje?

Oboje. Eno brez drugega ne gre. 🙂

Razloži svoji 4-letni nečakinji v treh stavkih kaj počneš.

Prodajam čokolade preko interneta. In pomagam drugim, da bolje in več prodajo svojih stvari. 🙂

Ali potrebuješ univerzitetno izobrazbo, da uspeš v poslu?

V mojem primeru ne. Osnove so seveda zaželene, ampak to ni obvezno.

Kaj je bil najboljši poslovni nasvet, ki si ga prejel?

To, da je kdaj potrebno reči tudi “ne” in da se je potrebno nekaterim strankam tudi odreči – pomemben je fokus.

Ali uporabljaš kakšen spletni vir, ki ga redno uporabljaš in bi ga rada izpostavil(a)?

Trenutno se lotevam učenja programiranja, zato morda kar http://teamtreehouse.com/.

Kaj bereš trenutno?

Hehe, trenutno ravno “The Game”. Sicer pa se raje potopim v marketinško čtivo.

Povej mi idejo za marketinški slogan za GR8 (nobenih skritih namenov 🙂 ).

Hm .. Težko vprašanje. Bom malo razmislil in ti javim.
Tilen: (op.p. sem ga po skoraj pol leta ponovno zagnjavil za misel in mi je sporočil tole:”GR8.si, zakladnica spletnega marketinga”. (hvala, Andraž!))

Zadnje vprašanje in potem zaključiva. Če bi ti dal zdajle 500€, kaj bi naredil(a) s to vsoto?

Verjetno bi ti jih vrnil. Ne maram kar tako prejemati denarja .. Naj bo z namenom. V kolikor pa bi vztrajal, bi ti pomagal s tole spletno stranjo. Predvsem povečati branost in monetizirati celo stran. Ideja je fenomenalna, upam tudi, da ti bo res uspela.

Tilen: Andraž, postregel si nam s fascinantnimi odgovori in mislim, da so tovrstnega mnenja tudi naši bralci! Želim ti veliko uspehov s spletno trgovino Moja Čokolada, bralce pa vabim, da jo seveda preklikajo in najdejo nekaj za pod zob! 🙂

  • vinko pravi:

    Mene pa zanima, kje Andraž Gavez študira. Hvala za odgovor. Vinko