Slika: Flickr
V zadnjih nekaj letih opažam, da so se v Sloveniji začeli pojavljati razni “mojstri spletnega marketinga”, ki samostojnemu podjetniku Janezu ali brezposelnemu Jožetu ponujajo nebesa…za nič dela.
Kar seveda ni nič novega. Kdo se ne spomni raznih Ponzijevih shem (piramidnih sistemov), ki vsake toliko vzniknejo in pošljejo v obup precej ljudi, ki verjamejo, da dejansko lahko zaslužijo.
Razlogi za ta članek so naslednji:
- Ne maram ljudi, ki lahko brez kančka vesti vzamejo trdo zasluženi denar in v zameno ponujajo vse, kar hoče kupec slišati.
- Spremeniti je potrebno mentaliteto, sploh v času ekonomske krize, ko ni služb in so ljudje bolj dovzetni za tovrstne reči, da obstaja stvar kot je “lahek zaslužek”.
- Na glas je potrebno povedati, kaj spletni marketing v resnici je in s pomočjo tega ločiti zrno od plevela.
- Vsak lahko govori in prodaja meglo. Verjamite le tistemu predavatelju oziroma mentorju oziroma prodajalcu, ki živi o čemer govori. Se pravi, če govori o tem, kako zaslužiti na spletu, potem naj ima izkušnje s prodajo. Ne pa da služi s tem, da druge uči, kako služiti. #fail-logic
- Kar se dotika mene osebno – ob vse večjem navalu “raznih gurujev”, je potrebno biti resnično usposobljen prepoznati komu zaupati. In ne samo to, Tovrstne zadeve dajejo slabo luč celotnemu področju spletnega marketinga. Kar pa lahko pomeni tudi, da se ga nekdo ne bo lotil in bo zaradi tega seveda posledično trpel njegov posel.
Na srečo imamo vsaj 2 varovalki, ki vsaj malo omilijo razmah tovrstnih sistemov:
- Razvoj interneta oz. “internet v vsako slovensko vas”. Ko se pojavi neka tovrstna zadeva, se že odpirajo novice na forumih in podajajo mnenja. V kolikor niste prepročani o določeni zadevi, potem lahko vprašate bodisi mene oziroma se obrnete na kakšen verodostojen vir, kot je Internet mojster.
- Slovenija je majhna država. Vsi se poznamo med seboj. Kot pri prvi točki, tudi tukaj potujejo novice relativno hitro. Navkljub offline metodi.
Začel sem s 3 lažmi, nadaljeval s številko 5, sledila je 7, 11…in pristal sem na številki 18. Verjetno jih je še precej več (v kolikor katere ne najdete, mi sporočite v komentarjih pod člankom).
Slika: Flickr
- Družbena omrežja ne delujejo.
- Več spletnega prometa pomeni več denarja.
- Vsak lahko postavi spletno stran.
- Spletne iskalnike lahko prevarate.
- Postavite spletno stran in stranke bodo drle same od sebe.
- Vaš posel ne sodi na splet.
- Spletni marketing je namenjen samo velikim podjetjem, ki imajo dosti pod palcem.
- Vse lahko naredite sami.
- SEO zna vsak.
- Vsak lahko zasluži na spletu.
- Vsak lahko hitro obogati na spletu.
- Pišite za Google, ne za bralce.
- Na spletu lahko začnete posel brezplačno.
- E-mail marketing ne deluje.
- Bloganje je za blogerje.
- Spletni marketing je enkratna zadeva.
- Če želite uspeti, morate biti na prvi strani Googlovih zadetkov.
- Če nimate recenzij pravih ljudi, si jih preprosto izmislite.
Znotraj te neresnice je pravzaprav več izgovorov, kot so: mojih strank ni na družbenih omrežjih, Facebook je samo za najstnike, Google+ je samo modna muha, na družbenih omrežjih moram takoj odgovoriti na vsako vprašanje ipd.
Družbena omrežja še kako dobro delujejo. Poglejte si npr. statistiko uporabe na slovenski strani RIS in boste kmalu ugotovili, da so prisotne vse skupine in vsi sloji ljudi – vaše potencialne stranke.
Strategija pojavljanja na družbenih omrežjih je pravzaprav učinkovita sestavina spletnega marketinga, ki lahko poveča ugled vaše znamke, gradi spletne povezave na vašo stran, pridobi povratne informacije vaših strank in nasploh poveča vašo kredibilnost.
Slika: Flickr
Ehm, ne. Če bi to držalo, bi npr. Yahoo zaslužil precej več denarja kot Google, saj je pred pol leta imel celo več unikatnih obiskovalcev iz ZDA.
Kar potrebujete, so targetirani obiskovalci, ki potrebujejo vaše izdelke ali storitve. Naključni obiskovalci vam ne bodo prinesli denarja. Ali bo 60-letnik, ki zaide v trgovino z nosečniškimi oblačili (npr. Mami Design, spletna trgovina moje boljše polovice 🙂 ), kupil nosečniške hlače? Najverjetneje ne – potrebujete nosečko, ki bo zainteresirana v vaš izdelek.
Nasvet: Stvar je podobna kupovanju Facebook všečkov. V kolikor kupite 20.000 všečkov (ki jih lahko mimogrede dobite za drobiž), bo to dobro le za vaš ego in ne za vaš posel.
Slika: Flickr
Še eno kontroverzno področje, sploh če se o tem pogovarjate z grafičnim oblikovalcem ali programerjem (**smeh**). Načeloma je to sicer res, vendar poglejte na to iz drugega vidika. Vsak vodi svoje računovodstvo (in veliko samostojnih podjetnikov dejansko ga), če le vložite dovolj časa v to, da se izobrazite na tem področju. Kar pa vas loči od dobrega računovodje, je leta in leta prakse in finese, na katere se vi ne spoznate.
Enaka stvar je pri grafičnih dizajnerjih. Od znanja grafičnega oblikovanja prijateljevega sina se znanje grafičnega oblikovalca loči po letih treninga in izkušenj in občutka za dizajn.
Ko potegnete črto, je vaša spletna stran vezana na vaše marketinške aktivnosti. Obstaja cela kopica profesionalnih WordPress tem, ki jih lahko dobite za majhen denar. Preprosto dodate svoj logo, izberete barve, dodate nekaj vtičnikov in gradnikov in lahko začnete pisati kvalitetno vsebino.
Področje, ki pa ga verjetno ne poznate, pa je zelo pomembno, pa je t.i. UX oz. “user experience” ali uporabniške izkušnje. Tovrstne informacije vam bodo lahko posredovali strokovnjaki na svojih področjih.
Nasvet: v kolikor se boste odločili, da boste spletno stran postavili sami, prosite grafičnega oblikovalca vsaj za mnenje.
Na spletu obstaja nešteto raznih priročnikov, e-knjig na to tematiko (tudi plačljivih..) – kako prevarati spletne iskalnike, kako prevarati Google. Dejstvo pa je, da jih ne morete, vsaj na daljši rok ne. Včasih so delovale t.i. “thin pages” – mikro strani, ki so vsebovale zelo malo podatkov, pa še ti so bili optimizirani izključno za spletne iskalnike. Danes seveda to ne deluje več.
Če mislite, da ste pametnejši od vojske genijev, ki so zaposleni pr Googlu..
Šalo na stran. Tu je govora tudi o raznih podjetjih, ki se ukvarjajo z optimizacijo. Večji del le teh vam bo preprosto vzel denar in dostavil nič oziroma izjemno malo rezultatov. Nekaj hitrih vprašanj, po katerih lahko ločite ta podjetja: vprašajte jih, zakaj niso na prvem mestu za besedo SEO, vprašajte jih za katere besede rangirajo visoko in predvsem, vprašajte jih po referencah.
Uporabljajte zdravo kmečko pamet, pa bo vse v redu. Imejte v mislih, da je SEO dandanes zapleten proces in predvsem le del vaše marketinške strategije.
Nasvet: Bodite družabni, ustvarjajte izjemno vsebino in jo delite s svetom in ljudje se bojo obračali k vam.
Slika: Flickr
In potem svizec zavije čokolado… Na svetovnem spletu je nešteto spletnih strani, ki so zelo podobne vaši. Zakaj ste vi tako posebni? Marketing ni tek na 100 metrov, je maraton. Marketing je dolgoročna naložba. Lahko ste prepričani, da bodo minili dnevi, tedni in celo meseci, ki vam ne bodo prinesli rezultatov, kot ste si jih želeli.
Moja osebna ocena je ta, da vložite vsaj 6 mesecev do 1 leta za resne rezultate.
Dejstvo je, da vas targetirani obiskovalci ne bodo našli v kolikor ne boste imeli optimizirane spletne strani (govora je seveda o organskem prometu, po drugi strani lahko vlagate x-sredstev v plačljiv promet).
Optimizirana spletna stran potegne za sabo dobro sprogramirano stran, dober pristop k SEO, marketinško strategijo, ki pije vodo in pa predvsem, kvalitetno in uporabno vsebino.
Slika: Flickr
Vaš posel ni otok. Kaj to pomeni? To preprosto pomeni, da v kolikor želite dejansko poslovati, se morate odpreti. Ne samo na lokalnem nivoju ampak tudi na globalnem. Saj poznate tisto mantro, ki jo slišite skoraj vsak dan? Izvozna podjetja so gonilo gospodarstva.
Naj vam naštejem nekaj razlogov, zakaj morate vzpostaviti spletno prisotnost: kredibilnost kupcem. Pomislite, kaj si misli povprečni kupec vaših storitev, ki o vas ne najde podatkov na spletu?
Vzpostavitev morebitnih priložnosti. Na svetovnem spletu je nešteto možnosti, nešteto priložnosti. Novi dobavitelji, novi kupci, novi sodelavci ipd. Dvig ugleda vašega posla. Kvalitetno narejena spletna stran bo dvignila vaš ugled v javnosti. Podpora strankam. Stranke vas lahko kontaktirajo na več načinov, zadnje lahko pripravite pogosta vprašanja ipd. Močno marketinško orodje. Brez tega orodja vaš posel preprosto ne bo zaživel.
Dejstvo je, da oglaševanje stane. Dejstvo pa je tudi, da na svetovnem spletu stane precej manj kot v fizičnem.
Če ste samostojni podjetnik, boste gledali na vsak evro, kako ga boste obrnili. Vsak dan gledate televizijo, poslušate radio in berete časopise. Non stop vas bombardirajo eni in isti oglasi (pralni prašek, mobilna telefonija, avtomobilizem,…). Takšne oglase si lahko privoščijo velike korporacije, ki namenjajo za to ogromno sredstev. Vi si lahko privoščite morebiti par 100€.
Vložite jih pametno, vložite jih v spletno oglaševanje.
Slika: Flickr
Dandanes, sploh ko začenjamo v poslu, je težko dati par tisoč € za oglaševanje in par tisoč € za spletno stran. Tudi sam sem marsikaj naredil sam. Je pa dejstvo, da verjetno ne boste nobene zadeve naredili tako dobro kot profesionalci. Grafična podoba spletne strani bo slabša, da o programiranju rajši ne govorim. Ampak tako pač je. Veliko večino stvari boste naredili ali sami ali s pomočjo prijateljev.
Polagam pa na srce. Takoj, ko imate vsaj malce finančnega kapitala, prepustite dele vašega posla tistim, ki res vedo kaj počnejo. Računovodje, programerji, grafični oblikovalci, pisci besedil. Ukvarjajte se resnično s tistim delom poslovanja, ki je strasten za vas.
Sam sem tudi samouk, naučil sem se, kako postaviti spletno trgovino, kako voditi spletno oglaševanje, kako programirati osnovno kodo. Ima pa tudi to svojo ceno. Ogromno časa, ki bi ga lahko porabil za kaj drugega.
Realno gledano, ko potegnemo črto, moramo izbrati manj slabo rešitev.
To, da se ukvarjate s SEO, preprosto pomeni da sledite nekim navodilom in tehnikam povečanja možnosti, da bodo obiskovalci prišli na vašo spletno stran. Sedaj pa se pojavi bistvena razlika.
Vsak se lahko uči ali nauči SEO, toda dokler ne greste skozi določen trening oziroma dokler ne osvojite praktičnega dela, SEO ne boste mogli izvajati učinkovito.
SEO je lahko razmeroma zapleteno področje, ki lahko posega tudi na povezana področja, kot so spletno oglaševanje, programiranje, tehnični vidiki, odnosi z javnostjo ipd. SEO lahko prevesi tehtnico v vašem poslu. Bodite zelo prepričani v svoje sposobnosti, če ga boste izvajali sami.
Slika: Devianart.com
Ne. Ali vam ustreza ta posel ali pa vam ne. Verjetno vsak dan prebirate na spletu zgodbe uspešnih ljudi, ki so postali miljonarji s poslovanjem preko spleta. In verjetno imate vtis, da je to razmeroma lahko doseči.
Naj vam povem enkrat za vselej – NI. Najprej boste ogromno časa in energije zapravili za to, da se boste prebili čez vsa področja poslovanja. Nato boste preizkušali ogromno različnih stvari. Nobena ne bo delovala. In nato boste po 3 mesecih obupali. To je kruta realnost 95% ljudi, ki se spustijo v ta posel.
V kolikor se niste pripravljeni učiti, brati, vlagati po 60+ svojih ur na teden in vztrajati vsaj leto dni, se tega rajši ne lotite. Ljudje hitro pozabljajo, da navkljub dejstvu, da so na spletu lahko zaslužki precej večji kot v fizičnem svetu, so ti zaslužki še vedno rezultat težkega garanja in odrekanja in pa predvsem dojemanja spletnega poslovanja kot POSLOVANJA!
Slika: Flickr
NIKAKOR. Predvsem na področju spletnega marketinga lahko beremo o senzacionalnih zgodbah hitrega zaslužka. “Delajte iz naslonjača na plaži”, “Samo 1 ura na dan je potrebna”, “Vse je brezplačno”. To so le ene izmed neumnosti, ki jih povprečen človek vidi na tem področju.
Ali lahko vsak obogati hitro na spletu? Ne. Ali lahko kdo obogati na hitro na spletu? Ja. Kot je tudi tisti nekdo, ki zadane na loteriji.
Neizpodbitno dejstvo je, da boste morali vlagati veliko časa in energije, da boste dosegli željeni cilj. Dejstvo je tudi, da je služenje denarja na spletu težko delo. Je pa dejstvo tudi, da so nekatere metode primernejše od drugih.
Na tem mestu bi rad izpostavil dve zadevi, ki se tičeta Googla. Prvič, dejstva da se vsak dan izvede na milijarde iskanj, ne smete zanemariti. Vaš cilj konec koncev je ta, da dobite del te pogače.
Drugič, dejstvo, da Google spreminja svoj skrivni algoritem iskanja preko 500 krat na leto, bi vam moralo povedati, da se nanj v tem smislu ne morete zanašati. Namreč, enkrat boste na vrhu, drugič vas ne bo med prvimi 1000 zadetki.
Namesto brezglavega sledenja Googlu, se osredotočite na vaše obiskovalce. Zanje pišite vsebine, ki jim bodo pomagale pri poslu ali drugih zadevah. Ponujajte jim dodano vrednost!
Brezplačno ne, lahko pa precej ceneje kot v fizičnem svetu. In ključna beseda je “lahko”. Načeloma potrebujete za spleten posel samo spletno stran. Spletno stran lahko odprete brezplačno na kakšni blogerski platformi kot je recimo blogger.com.
V očeh javnosti to deluje precej amatersko, sploh če ne pišete osebnega dnevnika ampak dejansko želite iz tega narediti posel. Druga možnost je nakup gostovanja in domene. Tu je strošek razmeroma nizek – v Sloveniji nekje 70€ na leto. To je že boljša izbira za postavitev posla.
Kaj pa vse kar sledi? Profesionalno narejena spletna stran lahko stane precej denarja, ravno tako oglaševanje. Da ne govorimo o vašem času, ki ga boste vložili, če ne boste najemali zunanjih svetovalcev.
Vem da se ponavljam, toda to je neizogibno. Spletni posel je enak poslu v fizičnemu svetu. V posel morate investirati.
Ravno nasprotno! Z masivnim prihodom pametnih telefonov in mobilnih aplikacij, se je uporaba e-pošte pravzaprav še povečala. E-mail je eden izmed najmočnejših marketinških orodij, ki so na voljo tudi majhnim podjetjem in samostojnim podjetnikom. Najlepša stvar pa je ta, da je strošek izjemno nizek.
Ogromna prednost pred družbenimi omrežji, kjer gradite svojo mrežo povezav pa je ta, da pri e-mail naročnikih, ste vi tisti, ki je lastnik mreže in ne neka korporacija!
Nasvet: nikoli ne kupite podatkovne baze z e-naslovi (kot je to praksa nekaterih v Sloveniji..), ampak jo zgradite sami.
Ko potegnemo črto sta samo dve obliki pridobivanja prometa na vašo spletno mesto: plačljiv in neplačljiv. In tudi neplačljiv je neke vrste plačljiv. Zakaj?
Pri plačljivem prometu gre npr. za vlaganje sredstev v oglaševanje na Googlu ali Facebooku, pri neplačljivem prometu pa gre predvsem za organski promet. Kaj to pomeni? To pomeni, da pridejo obiskovalci na vašo spletno mesto zaradi kvalitetne vsebine, ki ste jo napisali.
A tudi kvalitetna vsebina ne pade iz neba. Potrebno je vložiti precej časa. Ta članek ima okoli 2700 besed in čas, ki je bil potreben, da sem ga napisal, je okoli 6 ur (z raziskovanjem vred). Ali je mojih 6 ur zastonj?
To da ste blogerji, ne pomeni, da pišete samo o vašem zajtrku ali dnevu, ki ste ga preživeli v gozdu. Pišete lahko o vsebinah, ki so povezane z vašim poslom. In to ni tako težko, kot morebiti izgleda na prvi pogled.
Naj vam dam en konkreten primer. Marcus Sheridan je prodajalec zunanjih bazenov višjega cenovnega razreda. Ko je nastopila kriza, je njegovo podjetje skorajda propadlo. Potem pa je začel pisati o stvareh, ki so povezane z njegovim delovanjem.
Ne samo, da je postavil izjemno spletno stran The Sales Lion, s pomočjo pisanja kvalitetnih vsebin je postavil njegovo podjetje na čisto drugi nivo.
Bloganje oziroma pisanje vsebin postaja danes samoumeven del vašega posla in v kolikor resnično nimate volje za to področje, boste najverjetneje v bližnji prihodnosti že najemali ljudi, ki bodo to počeli namesto vas.
Razen če ste napisali uspešnico za Božič in pobirate tantieme od predvajanje te pesmi, potem niste te sreče. Morda imate super narejeno spletno stran, optimizirano in z izjemno grafiko. Kar ni slabo za začetek.
Pomembno je predvsem tisto, kar pride za tem. Nenehno delo, nenehno posodabljanje vsebin. Brez tega ne boste ažurni in tako bodo na vas gledali tudi spletni iskalniki, še bolj pa obiskovalci.
Kar vprašajte se, ali se kdaj nehate učiti? Analogija je na mestu.
Glede na to, koliko uspešnih podjetji je lahko znotraj neke industrije, je to neresnica. Vsa ta podjetja niso na prvi strani in vseeno služijo težke miljone. Kevin Kelly je že leta 2008 predstavil teorijo 1000 pravih strank, ki je kmalu spremenila mentaliteto podjetnikov.
Ta koncept so nekateri še zaostrili. Vsa poanta pa je naslednja – potrebujete med 10 in 1000 pravih strank, da se lahko preživljate s svojim poslom. Nič več.
Slika: trackur.com
Recenzije oziroma priporočila so resno področje v poslovanju in lahko neverjetno vplivajo na to, ali bo nek izdelek/storitev prodan ali ne.Saj veste, dober glas seže v deveto vas.
Problem na svetovnem spletu pa je ta, da se da relativno enostavno “ponarediti” priporočila (za majhen denar jih lahko celo kupite). Pisanje pozitivnih priporočil za vaš posel ali negativnih priporočil za konkurenčni posel, je postalo enostavno kot mačji kašelj.
Vseeno obstaja kar nekaj razlogov, zakaj se to ne dela. Npr. to lahko močno škoduje vašemu ugledu. Yelp je npr. javno objavil nekatera podjetja, ki so bila zasačena pri pisanju ponarejenih priporočil. V kolikor delujete na tujih trgih, vas lahko FTC (Federal Trade Commission) obsodi na visoko denarno kazen.
Eno izmed spoznanj, ki jih imajo podjetniki v kasnejši fazi pa je predvsem ta, da je karma prasica. V kolikor vodite takšen posel, to le pomeni, da se strinjate s tovrstnim početjem. In nekega dne se vam bo vrnilo to kot bumerang.
Namesto zaključka
Upam da imate zdaj vsaj malce drugačne predstave o tem, kaj spletni marketing dejansko je. Če vas v zvezi s tem karkoli zanima, me seveda kontaktirajte ali pa pustite komentar pod člankov.
Over and out,
Tilen
Comments
Ne samo prodajat, informiraj! Dobro si tole spisal.
V uvodu govoriš o novodobnih gurujih…ravno v slovenskem spletnem prostoru opažam porast ravno teh, trenutna klima pa je idealna za njihovo uspevanje.
Hvala Matjaž!
Tako je – večina ljudi začne v obratni smeri. Prodaja, nato vsebina (če sploh..). Sam sem mnenja, da najprej poskrbi za svoje občinstvo v smeri, da ponujaš kvalitetne informacije, da izobražuješ, da dodajaš dodano vrednost. Z prodajo se pa ne obremenjevati. Pride, ko pride.
Smisel tega članka je bil med drugim malce pokazati s prstom na “guruje”. Če mi uspe samo nekomu prihraniti nekaj denarja na ta račun, potem sem dosegel svoje.
Knjige navajajo pravilo, vrži se v podjetništvo in začni delati, teorijo pa boš osvajal sproti. Delno res, delno ne. Sam sem mnenja, da je dobro osvojiti temelje za lažji vstop v podjetništvo, da ne brcaš v temo.
Ni pa nič brez inovativnosti. Danes odpreš knjigo, prebereš 10, 20 ali 100 smernic marketinga in že prodajajo vsi po istem kopitu.