20 stvari, ki sem se jih naučil od Guya Kawasakija

guy kawasaki
Slika: Flickr

Nobena skrivnost ni, da izjemno cenim Guya Kawasakija. Gre za preprostega človeka, ki še danes pušča velik pečat na področju podjetništva, marketinga, oglaševanja.

Prejšni mesec sem spisal krajšo objavo o njegovi knjigi z naslovom What The Plus!, ki si jo lahko brezplačno snamete. Knjiga opisuje praktične nasvete za platformo Google+. Spisal je sicer nekaj malega čez 10 knjig.

Danes bi rad predstavil 10 stvari, ki sem se jih naučil od njega (super bi bilo sicer od njega osebno, ampak na žalost ni šlo, je prezaseden te dni za biti moj mentor #sarcasm-off). Gre za stvari ki jih že vpeljujem v vsakodnevnem življenju ali pa jih še bom.

  1. SLEDITE SVOJI STRASTI.
  2. sledite strasti
    V originalu se njegova misel glasi:”Pursuing your passions makes you more interesting, and interesting people are enchanting.” V prevodu bi se to glasilo nekako takole:” V kolikor boste sledili svoji strasti, bodo ljudje to opazili, saj vas bo to naredilo bolj zanimivega, kot bi bili sicer. Zanimivi ljudje so očarljivi.”

    Na začetku poslovne poti se mogoče odločate za določen posel, ker vidite nekatere ugodnosti. Npr. nek manjko na tržišču, rešite lahko nek problem, za katerega trenutno ni rešitve, mogoče lahko določen izdelek naredite boljši. A stvar brez katere na dolgi rok ne gre, je strast. To lahko hitro ugotovite, ko berete življenjepise najbolj uspešnih poslovnežev.

    V kolikor so začenjali posle brez strasti, so lahko sicer zaslužili milijone in milijone dolarjev. A so bili nesrečni in posledice so se kazale na stresnem nivoju in posledično tudi na zdravju.

    V kolikor niste poslovnež, se vam zdi mogoče naravnost neumna ideja, pustiti službo, ki vam prinaša 7 mestno številko na leto, za to, da bi izdelovali pasja oblačila. Toda na koncu se izkaže, da poslovneži, ki sledijo svoji strasti, hitro uspejo na trgu tudi s svojo strastjo.

  3. NAJEMAJTE PAMETNEJŠE LJUDI KOT STE SAMI.
  4. nesposobnost
    Slika: Flickr

    To je verjetno tista stvar, ki se je v svetu držijo samo v resnično prodornih in uspešnih podjetjih. In če se jo v svetu, kjer je mentaliteta podjetništva precej bolj razvita kot pri nas, držijo v manjši meri, potem lahko pričakujemo da bo v Sloveniji takšne primere potrebno iskati z lučjo pri belem dnevu.

    Sam sicer še nisem v fazi ko bi najemal ljudi, da bi delali zame, a verjetno bi se tudi sam malce pregrešil na tem področju (jazst sem tanarbl pameten, anyone?).

    Torej kako se glasi ta misel? “A podjetniki najemajo A+ podjetnike, B podjetniki najemajo C podjetnike, C podjetniki najemajo D pojetnike in tako naprej“. Ne traja dolgo, ko pridemo to t.i. bozos (v slovenščini sploh ne poznam primerljivega izraza, gre pa zato, da v vsakem novem podjetju obstajajo nekompetentni ljudje, ki rušijo moralo in na sploh negativno učinkujejo na ostale.).

  5. PISANJE JE TERAPEVTSKO.
  6. pisanje je terapevtsko
    Slika: Flickr

    Rad pišem, že od nekdaj (še rajši berem in predavam #narcism-off). Že v osnovni šoli sem ob mamini podpori spisal knjigo in jo lično zvezal. Tema je bila varianta Drejčka in treh marsočkov. Drugo knjigo sem spisal v srednji šoli z naslovom “Sedmo sporočilo”. Šlo je za neke vrste psihološko srhljivko na približno 60 straneh z ilustracijami, ki mi jih je naredil prijatelj.

    Takrat sem tekst celo poslal na založbo Vale Novak, kjer so mi verjetno prvič podrli sanje, da je objavljanje knjige nekaj preprostega. Spišeš, objaviš, kasiraš. No, ta knjiga danes obstaja v 2 izvodih (1 izvod imam sam, drugega sem psoodil neznani osebi).

    V srednji šoli sem celo pisal pesmi – številka se sigurno giblje okoli 300. Razlogov je bilo več. Osvajanje punc, izražanje samega sebe sta bila verjetno glavna :).

    Skratka, pisanje, izražanje v pisni obliki, zna resnično učinkovati terapetsko. Oziroma kot pravi Guy, sam proces izražanja samega sebe o določenem izzivu ti lahko pomaga pri samem procesu soočanja s tem izzivom.

  7. LJUDJE SI ZASLUŽIJO PRILOŽNOST.
  8. druga priložnost
    Slika: Flickr

    Ne sodite na prvi pogled. Le čevlje sodi naj kopitar. Kakor koli že. Ljudje si zaslužijo priložnost. Ali dve. Da uspejo. Ali da lahko vsaj rečejo da so poizkusili. Da se ne bodo naslednjih 15 let žrli počasi in se spraševali “Kaj pa če bi takrat…”.

    Ne sodite nekoga, dokler ne boste v njegovih čevljih vsaj nekaj časa.

    Kje sem sam? Tudi sam presojam na prvi pogled. Na srečo z leti čedalje manj. Če vam bom kdaj naredil krivico, se vam vnaprej opravičujem.

  9. POSTAVITE SI PRIORITETE.
  10. prioritete
    Slika: Flickr

    Prioritete so pomembne. Razlogi zanje so raznovrstni. Pomanjkanje časa, pomanjkanje denarja, pomanjkanje zdravja? Guy pravi naslednje:“Naslednjič ko boste o nečem premišljevali, da ne morete živeti brez tega, počakajte 1 teden in preverite, če ste še živi.”

    Kar se tiče samega podjetništva in razlogov, zakaj se ga ne lotite, pa naslednje. Mnogokrat v pogovoru vprašam sogovornika:”Kaj je najhujše, kar se ti lahko zgodi?”. In po drugi strani:”Kaj je najboljše?”

    Ali trpite pomanjkanje časa? Dan je dolg 24 ur za vse. Kot boste lahko mnogokrat prebrali, sta razloga za to ponavadi dva. Ali se ne znate organizirati, ali pa počnete nepomembne reči.

    Ali trpite za pomanjkanjem denarja? Imate narejen mesečni pregled nad tem, kakšne bedarije vse kupujete? Ali kupujete v trgovini z listkom ali kar mečete v voziček? Ali trpite za pomanjkanjem zdravja? Telovadite, zamenjajte službo.

    Lahko je biti pametovati, težje je kaj narediti. To vem tudi sam. V zadnjih 2-3 letih je moj način življenja dodobra načel mojo denarnico (pa nisem nikoli živel na veliki nogi, kvečjemu obratno) in sem bil prisiljen spremeniti način življenja.

    Npr. prodal sem motor. Pa kaj. Si ga bom kupil takrat, ko bom imel spet denar. Prenehal sem kaditi po 15+ letih (7 mesec..#fingers-crossed). Pa še mnogo tovrstnih stresnih situacij je bilo. A ko si vbijete v glavo prioritete, je vse precej lažje.

  11. BODITE PROAKTIVNI.
  12. aktivnost

    V podjetništvu je izjemno pomembna proaktivnost. To je ena izmed temeljnih lastnosti podjetnika. To ga loči od množice ostalih ljudi. Ali kot pravi Guy:”Delajte in ne premlevajte kako boste delali – to je bistvo podjetništva.”

    V spletnem poslu so zaslužki lahko izjemno veliki. To je tisti “svetleči objekt”, ki privablja nešteto ljudi, kot vešče na ogenj. Eden izmed temeljnih razlogov, da 95% ljudi ne uspe v tem poslu, je dejstvo, da niso vztrajni oziroma da obupajo prehitro.

    Ko se sam lotim nekega projekta, ponavadi prve tri mesece skorajda ne gledam statistike, ampak le delam. Prvih 6 mesecev ne pričakujem nobenega zaslužka. Šele po 6, 12 pa tudi po 24 mesecih trdega dela lahko realno pričakujete uspeh. Pozabite na 2 uri dela na dan in 5000€ mesečnega zaslužka. To uspe morebiti 0,5% najbolj uspešnih, pa še to po neštetih 60 urnih tednih.

    Če imate velike ideje, o njih debatirajte v gostilnah. Če pa želite imeti posel, potem ne potrebujete velike ideje – potrebujete aktivnost. Vztrajajte in uspelo vam bo.

  13. POSTAVI MANTRO IN NE POSLANSTVO.
  14. mami-design
    Slika: Mami Design

    Ta misel je ena izmed bolj uporabnih. Guy pravi, da so poslanstva podjetij prevečkrat predolga in niso v sozvočju s kupci. Potrebujete nekaj, kar se da hitro zapomniti, kar je preprosto izgovorljivo in s čimer se lahko identificirate.

    Uporabite mantro v največ 2-3 besedah. Kot primer Guy dostikrat izpostavi primer hitre prehrane Wendy’s, ki je “Zdrava, hitra prehrana.” Ključ je v tem, da povzamete bistvo podjetja v nekaj stavkih.

    Skratka, poslanstva so passé, služijo le samemu sebi. V današnjih časih se mora podjetje čim bolj identificirati s svojimi kupci. En primer takšnega dolgega poslanstva je npr. poslanstvo podjetja Kolpa:

    Kolpa bo ostala vodilni proizvajalec kopalniške opreme na domačem trgu in v državah jugovzhodne Evrope. S svojimi blagovnimi znamkami bomo prepoznani in prisotni na vseh trgih EU. Razvijali bomo nove proizvode in postali celovit ponudnik notranje opreme za različne objekte.

    Naši izdelki bodo zadovoljevali potrebe kupcev in s svojo kakovostjo ohranjali njihovo zaupanje. Vzpostavljali bomo prijetno in spodbudno delovno okolje za zaposlene in zagotavljali dolgoročni razvoj podjetja. Ostali bomo družbeno odgovorno podjetje.

    Super, vse so povedali. Kaj pa če bi uporabili mantro:”Vrhunski kopalniški koncept.” ali pa “Slovenski kopalniški dizajn.”? Ali kaj podobnega? Manj je več.

    To sem naredil v podjetju, ki ga vodi moja boljša polovica, kjer gre za prodajo nosečniških oblačil. Hotela sva nekaj kratkega in preprostega ter prišla na idejo “Oblačimo trebuščke.”.

  15. NE SE BATI POLOVIČARSTVA.
  16. microsoft

    Ste se kdaj vprašali zakaj Microsoft daje na trg nepopolne izdelke? In ko govorim o nepopolnih izdelkih, govorim o dejstvu, da rabijo tovrstne programske rešitve nešteto posodobitev v kasnejši fazi. In da smo si na jasnem, tako ne dela le Microsofta. (ampak iz njih se lahko malce delam norca, ker so na vrhu in so po defaultu tarče) Tako delajo vsi.

    Kot pravi Guy, ne se bati dati na trg nepopolnega izdelka. Najprej ga dajte na trg, nato testirajte. V kolikor boste čakali na popoln svet, ne boste nikoli spravili izdelka na tržišče. Trg bo sprejel elemente polovičarstva, v kolikor bo sprevidel da ste resni v podajanju neke dodane vrednosti.

    p.s. Vsako namigovanje, da je so Microsoftovi izdelki polovičarski je zlonamerno. #Microsoft-Vista-press.

  17. NE PUSTITE SE NEKOMPETENTNEŽEM!*
  18. bozo
    Slika: Flickr

    *a.k.a. bozo
    Res mi je všeč ta beseda – “bozo” 🙂 . Naj na tem mestu uporabim besedo nekompetentnež, čeprav prevod ni ravno ena-na-ena.

    Ne poslušajte ljudi, ki vam nenehno pravijo, da ne boste uspeli. Uspeli ne boste samo takrat, ko ne boste poizkusili. Guy loči dve vrste nekompetentnežev. Prvi so luzerji. Te tako ali tako ne poslušate, zato vam niso nevarni. Nevarni nekompetentneži so bogate, uspešne in znane osebe. To ne pomeni vedno, da so te osebe tudi pametne.

    Naj vam naštejem nekaj ljudi, ki so uspeli kljub vsemu. Eden glavnih razlogov je bil ta, da so vztrajali. Teh zgodb je na spletu sicer precej. Izbral sem eno iz Huffington Posta:

    • Prvo podjetje Billa Gatesa je propadlo na celi črti.
    • Albert Einstein pred 4 letom starosti ni govoril.
    • Jim Carrey je bil brezdomec.
    • Richard Branson je dislektik.
    • Prva novela Stephen Kinga je bila zavrnjena kar 30 krat.
    • Vincent Van Gogh je v svojem življenju prodal samo 1 sliko.
  19. SMEH JE NALEZLJIV.
  20. nasmej se

    Ena izmed stvari, ki jih lahko takoj opazite na Guyu, je ta, da vedno nosi nasmešek. Ta tip se je verjetno že rodil nasmejan. Kar je najboljše pri smehu, je njegova nalezljivost. Ljudje se avtomatično rajši družimo okoli veselih in nasmejanih ljudi.

    Vsekakor jemljite sebe in svoje delo resno. Samo ne preresno. Kaj pa jaz? Verjetno se premalo smejim. Zato sem izkoristil to priložnost in posnel enega selfija (p.s. Don’t mind my unshaved face. That’s my working mode.)

  21. SLEDITE PRAVILU 10-20-30 ZA VAŠO VSEBINO, DOLŽINO IN VELIKOST TEKSTA.
  22. 10-20-30 pravilo

    Guy si je izmislil to pravilo predvsem za predstavitve VC-jem (venture capitalists), a je uporabno tudi za drugo publiko. Pravilo 10-20-30 je super pravilo, ki bi se ga morali držati vsi, pa bi bile predstavitve takoj precej boljše.

    Tudi sam sem včasih predaval s 50 in več prosojnicami in 100 besedami na prosojnicami. Sedaj se trudim slediti temu pravilu. Ki je zahtevno ravno zaradi tega, ker je tako preprosto. Kaj torej pomeni?

    10 prosojnic in ne 50, kot jih ima večina. 20 min. Velikost črk najmanj 30. To vas bo prisililo, da boste na prosojnice dali res najpomembnejšo informacijo. V kolikor potrebujete manjšo velikost črk, to pomeni, da ne poznate dovolj dobro tematike o kateri predavate. In ko boste začeli prebirati s prosojnic, bo vaše občinstvo prebralo pred vami in vas nato nehalo poslušati.

    Izzivam vas, da začnete predavati na takšen način. Če mi boste pa poslali kakšen primer vašega predavanja z 10 prosojnicami, pa ga bom rade volje izpostavil tu!

  23. PREDSTAVITE SVOJO IDEJO NA 10 PROSOJNICAH.
  24. 10 prosojnic

    Naj na tem mestu zopet poudarim, da gre primarno za predstavljanje svojega izdelka/storitve potencialnim investitorjem. Ideja kot takšna pa je aplikativna tudi drugje. Guy pravi, da morate biti precej bolj učinkoviti pri predstavljanju. Gre se za to, da predstavite ravno dovolj, z namenom da vzbudite pozornost.

    Zakaj 10 prosojnic? Ker ste tako prisiljeni osredotočiti se na glavne stvari.

  25. OGROMNE SLIKE IN VELIK TEKST JE NEKAJ S ČEMER NE MORETE ZGREŠITI.
  26. dobra prezentacija
    Slika: Flickr

    Guy pri uspešnih predstavitvah vedno kot primer navaja Steva Jobsa in njegove prosojnice. Velikost črk je 60. Zraven je dodana ena ogromna slika/grafika. In to je to.

  27. NI BOLJŠEGA ČASA BITI PODJETNIK KOT JE DANAŠNJI.
  28. poslovna ženska
    Slika: Flickr

    O tej tematiki bi lahko brez problema spisal knjigo. Ali dve. Ali tri. Vendar dejstvo je, da so današnji časi, navkljub krizi, resnično idealni za to, da postanete podjetnik. Nikoli do sedaj niso obstajale boljše povezave s kupci. Za manj kot 100€ lahko odprete svoje podjetje. Za manj kot 100€ lahko dobite tako targetirane kupce, kot si jih ne bi mogli želeti v najbolj norih sanjah.

    Drznite si začeti svoj posel. Če lahko nekdo služi izključno, da piše na svojem blogu o Smrkcih, potem lahko služite s čemer koli. Testirajte svojo idejo. Naredite svoj izdelek. Dajte ga na trg.

  29. NAJ VAS ŠTEVILO VAŠIH KUPCEV NE SPRAVI V SLABO VOLJO.
  30. malo kupcev
    Slika: Flickr

    Za to, da vzpostavite svoj posel, ne potrebujete 10.000 kupcev. Še zdaleč ne. Razpon je bližje med 10 in 1000. Precej lažje je prodati 1 izdelek vreden 100€ 1 kupcu kot pa 100 izdelkov vrednosti 1€ 100 kupcem.

    Guy Kawasaki gre tu še dlje. Pravi, da je resnično potrebno, da navdihnete samo 1 osebo, pa vam bo šlo dobro.

  31. PREPROSTO IN NARAVNOST.
  32. ne komplicirajte
    Slika: Flickr

    Ne zapletajte po nepotrebnem. Povejte preprosto in naravnost. Ljudi lahko slepite samo določen čas. Potem vas spregledajo. In potem je zgodba z vami končana.

  33. BODITE DOBRI V ENI STVARI.
  34. številka 1
    Slika: Flickr

    Če boste zajemali posel s preveliko žlico, vam ne bo uspelo.

    Kar poglejte povprečno slovensko spletno podjetje danes. Ponujajo malce programskih storitev, izdelavo spletnih strani, izdelavo spletnih trgovin, ponujajo vam gostovanje, nakup domen, vmes vam pripravljajo še grafično zasnovo ter kampanjo za Facebook oglaševanje.

    Specializirajte se in bodite boljši od drugih v tem kar počnete.

  35. BITI SPOSOBEN SPREMENITI SVOJE MNENJE JE ZNAK INTELIGENCE.
  36. spremeni mnenje
    Slika: Flickr

    Guy na tem mesto zopet poda primer Steva Jobsa. Steve na začetku ni bil najbolj navdušen (bil je celo proti njimi) nad aplikacijami za pametne telefone. Kasneje je navkljub svoji trmi spremenil svoje mnenje, kar se je seveda izkazalo za izjemno.

    Kje se nahajam sam? Po naravi sem precej trmast in relativno dolgo časa stojim za svojim mnenjem. Oziroma povedano drugače, dostikrat potrebujem resnično trdne argumente, da se me prepriča v nasprotno. Priznam. A se z leti popravljam. 🙂

  37. POZICIONIRAJTE SE.
  38. velika vrednost

    Idealni scenarij bi bil ta, da ustvarite nekaj kar ima visoko dodano vrednost in kar malo ostalih poslovnežev dela (unikatnost). V kolikor upoštevate unikatnost in dodano vrednost kot dva parametra, dobite 4 kvadrante:

    1. Visoka dodana vrednost + nizka stopnja unikatnosti = počnete nekaj, s čemer morate konkurirati v ceni.
    2. Nizka dodana vrednost + visoka stopnja unikatnosti = tu je t.i. kvadrant za neumne. To, da nimate konkurence, ne pomeni ničesar, če nihče noče kupiti vašega izdelka.
    3. Nizka dodana vrednost + nizka stopnja unikatnosti = t.i. dotcom kvadrant. Guy tukaj poda naslednji primer. Nekdo se spomni, da bi rad spremenil način, kako se prodaja hrano za pse. In se odloči, da jo bo začel prodajati preko spleta. Odstranil bo vmesnika (fizično trgovino) in tako bodo ljudje lahko kupovali hrano za pse po nižji ceni. Ta nekdo pa je pozabil na ključno stvar. Hrana za pse je ponavadi pakirana v velikih vrečah in je težka. Razliko v ceni je tako naenkrat pojedla visoka dostava. Ni čudnega, da danes večina podjetij, ki deluje na tovrsten način, ni več v poslu.
    4. Visoka dodana vrednost + visoka stopnja unikatnosti = tukaj se morate nahajati. Tu je kraj, kjer boste zaslužili, kjer se skrivajo visoke marže.
  39. PRODAJTE IZDELEK IN NE PREDSTAVITEV.
  40. poslovna prezentacija
    Slika: Flickr

    Ena izmed najpomembnejših stvari, o katerih Guy predava iz vidika investitorja, je t.i. prototip. Govori o končanem izdelku oziroma izdelku, ki je že precej izdelan. Pravi, da podjetniki, ki iščejo kapital, ponavadi delajo vedno eno in isto napako. Predstavljajo svojo idejo in kakor da skušajo ubiti investitorje z govorom. Pozabljajo pa, da ti investitorji niso od včeraj. Zelo dobro vedo kako stvari potekajo.

    Skratka, ideja zelo redkokdaj zanima investitorje. Zanima jih delujoč izdelek. Še boljše je, če imate že kakšne prodaje. Ne prodajajte bučk svojim kupcem in še manj svojim bodočim investitorjem.

Predavanje Guya Kawasakija

Za vse vizualne osebe pa toplo priporočam ogled videoposnetka govora, ki ga je imel Guy Kawasaki leta 2013 na UC Berkeleyu z naslovom “The Top 10 Mistakes of Entrepreneurs”. Zakaj? Ker boste tako najhitreje prepoznali njegovo strast in izkušnje, ki si jih je nabral kot podjetnik in vlagatelj. Ne smem pozabiti na energijo, ki jo oddaja s svojim nenehnim nasmeškom.

Over and out.

Dodaj odgovor